توافق اوپک نقش ایران را به عنوان بازیگر مهم سیاسی-اقتصادی به نمایش گذاشت

نتیجه حاصله در یکصد و هفتاد و یکمین نشست اوپک حاوی این پیام بود که کشورهای منطقه و دنیا باید نقش ایران را به عنوان بازیگر مهم سیاسی اقتصادی جدی تلقی کنند.

علی بیگدلی در گفت‌‎وگو با شانا با تشریح دستاوردهای یکصد و هفتاد و یکمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: تصمیم اخیر اوپک بیش از آن‎که برای ایران منافع اقتصادی به همراه داشته باشد، دارای منافع سیاسی بوده و بیانگر آن‎ است که ما با پشتوانه سیاسی توانستیم به این مرحله برسیم.

این استاد دانشگاه با بیان ثمره‎های این توافق گفت: این توافق نشان دهنده این است که فضای منقبض سیاسی - اقتصادی ایران در گذشته تبدیل به فضای منبسط کنونی شده است.

به گفته وی، نتیجه نشست اخیر اوپک  این پیام را هم به همراه داشت که ایران این قدرت را دارد که در سطح بین المللی از حقانیت خود دفاع کند.

وی با اشاره به بازتاب گسترده دستاورد ایران در نشست اوپک افزود: دستاورد ایران در نشست اوپک در بعد بین المللی مورد تحسین قرار گرفت و همه شرکت‌های عضو اوپک و غیر عضو اوپک از مواضع نفتی ایران حمایت کردند.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: نتیجه حاصله در صد و هفتاد و یکمین نشست اوپک از نظر سیاسی بسیار حائز اهمیت و حاوی این پیام بود که کشورهای منطقه و دنیا باید نقش ایران را به عنوان بازیگر مهم سیاسی اقتصادی جدی تلقی کنند.

وی گفت: ایران با پافشاری بر حق خود برای رسیدن به سهم پیش از تحریم‌ها با توانمندی حتی توانست عربستان را هم با خود همراه کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از میان کشورهای عضو و غیر عضو اوپک همچون بحرین، عراق و.. که شرایط مشابه ایران را داشتند، تنها ایران بود که امتیاز افزایش تولید را به‎دست آورد.

بیگدلی درباره تاثیر تماس تلفنی رؤسای جمهوری ایران و روسیه گفت: پس از تماس تلفنی دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و تغییر موضع سرسختانه پوتین که حکایت از حفظ سیاست فریز نفتی داشت و با توجه به مشترکات سیاسی که دو کشور در منطقه دارند، رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد تقلیل کاهش تولید روسیه را پذیرفت و این نشان دهنده توانمندی سیاسی ایران در منطقه و در سطح بین المللی است.

یکصد و هفتاد و یکمین نشست اوپک با توافق اعضا برای کاهش تولید تا سقف ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز همراه بود و به دنبال آن روسیه نیز به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان اعلام کرد که برای همراهی با اوپک برای کاهش ٣٠٠ هزار بشکه ای تولید خود آمادگی دارد. ایران تنها کشوری است که نه تنها تولید آن در ٦ ماه نخست سال آینده میلادی کاهش نمی‌یابد، بلکه مجاز به افزایش تولید تا ٩٠ هزار بشکه در روز است.

تحلیلگران بازار انرژی امیدوارند با اجرای تصمیم اوپک و همراهی غیراوپکی‌ها، قیمت نفت به حدود ٥٠ تا ٥٥ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

کد خبر 273893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =