ایران، شریک نخست اقتصادی نیوزیلند در خاورمیانه است

وزیر تجارت و امورخارجه نیوزلند گفت: هم اکنون فرصت‌های زیادی برای همکاری ایران و نیوزیلند و گسترش تجارت دوسویه وجود دارد، نیوزیلند، ایران را شریک نخست اقتصادی خود می‌داند.

به گزارش شانا، ولی اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، امروز (یکشنبه، 14 آذرماه) در دیدار با تاد مک کلی، وزیر تجارت و امورخارجه نیوزیلند، با اشاره به سابقه تاریخی روابط تجاری و بانکی میان 2 کشور گفت: قبل از تحریم‌ها، شش بانک نیوزیلندی با بانک‌های ایرانی روابط کارگزاری مناسبی ایجاد کرده بودند که نشان دهنده قدمت و عملکرد شفاف بانک‌های ایرانی نزد بانک‌های این کشور است.

وی افزود: برای تحقق حجم اید‌ه‌‌آل روابط تجاری لازم است روابط مناسبی میان بانک‌های 2 کشور برقرار شود، بنابراین در مرحله نخست باید روابط بانکی متوقف شده را از سر گرفت.

سیف با تاکید بر تطابق استاندارد‌ها و مقررات نظام بانکی ایران با استانداردهای بین‌المللی، تصریح کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موفق شده است با وجود تحریم‌ها در سال‌های گذشته، نظام بانکی ایران را همسو با تغییرات استاندارد‌ها و قوانین بین‌المللی هدایت کند.

رئیس کل بانک مرکزی به روابط بانکی ایجاد شده با بانک‌های بین‌المللی اشاره و عنوان کرد: پس از اجرای برجام و با برگزاری جلسات مداوم و فشرده، به تدریج موفق شده‌ایم با برخی از بانک‌های اروپایی، به‌ویژه بانک‌های کشورهای فرانسه،‌ سوئیس، آلمان، هلند، اتریش و ایتالیا روابط خود را ارتقا و تعمیق دهیم، بانک مرکزی ایران نیز با برخی بانک‌های مرکزی اروپایی، روابط کارگزاری برقرار کرده است.

وی با بیان این که بانک‌های نیوزیلندی، در مرحله نخست روابط کارگزاری خود را با بانک‌های خصوصی ایران آغاز کنند، افزود: بانک‌های مرکزی 2 کشور نیز می‌توانند از طریق ایجاد سازوکار‌هایی برای تسهیل تسویه حساب‌های مبادلات تجاری، روابط خود را آغاز کرده و در امر بسط روابط تجاری 2 کشور، نقش بسزایی را ایفا کنند.

ایران، شریک نخست نیوزیلند در خاورمیانه

تاد مک کلی، وزیر تجارت و امورخارجه نیوزیلند نیز در این دیدار گفت: نیوزیلند بیشترین مراوده تجاری در خاورمیانه را با کشور ایران دارد و در سفر وزیر امورخارجه ایران به نیوزیلند، ظرفیت مبادلات تجاری 2 کشور تا یک میلیارد دلار برآورد شد، برای رسیدن به این سطح باید روابط تجاری و بانکی بین 2 کشور افزایش یابد و شناخت مناسبی بین بخش‌های تجاری حاصل شود.

وی با اشاره به این که فرصت‌های زیادی برای همکاری ایران و نیوزیلند و گسترش تجارت دوسویه وجود دارد، افزود: پس از لغو تحریم‌ها، اکنون فرصت‌هایی برای برقراری مجدد روابط تجاری ایجاد شده و فرصت‌هایی نیز در بخش‌های آموزش، ساخت و ساز، انرژی و غیره وجود دارد.

نیوزیلند کشوری در جنوب غربی اقیانوس آرام است، این کشور از ٢ جزیره بزرگ و تعداد زیادی جزیره کوچک تشکیل شده و مناطق خودمختار نیو، جزایر کوک، توکلائو و راس را هم در بر می‌گیرد.

تولید ناخالص داخلی این کشور در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به ترتیب ۱۷۱ و ۱۸۲ میلیارد دلار بوده است، رشد اقتصادی ۱,٤ و ۱ درصدی هم در همین سال‌ها مشاهده شده است.

واردات این کشور در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ هم حدود ۵۱ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، ضمن این که درآمد سرانه در این کشور هم روند صعودی داشته و از ۳۷ هزار و هفتصد در سال ۲۰۱۳ به ۳۹ هزار دلار آمریکا در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.

دولت نیوزیلند بلافاصله بعد از برجام، برچیده شدن تحریم‌ها و نیاز نداشتن شرکت‌ها به اخذ مجوز از وزارت خارجه برای مراوده با ایران را اعلام کرد.

نیوزیلند همچنین از بانک‌های این کشور که همگی متعلق به بخش خصوصی است خواست راه‌های برقراری ارتباط بانکی با ایران را جستجو کنند.

ارزش تجارت ایران و نیوزیلند که به ٩٠ میلیون دلار در سال ٢٠١٥ کاهش یافته بود، در حال گذر از ٢٠٠ میلیون دلار در سال ٢٠١٦ است.

بر اساس آمارهای منتشر شده، طی ماه جولای ٢٠١٥ تا جولای ٢٠١٦ ارزش تجارت ٢ کشور به ١٧٤ میلیون دلار رسید و همچنان در حال افزایش است.

کد خبر 273913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =