انتظار سرمایه‌گذاران برای ورود به پروژه‌های جدید پالایشگاه لاوان

مدیرعامل پالایشگاه لاوان، از اعلام آمادگی 30 شرکت برای حضور در دو پروژه جدید «واحد تقطیر در خلاء و قیرسازی» این پالایشگاه خبرداد.

محمدعلی اخباری به خبرنگار شانا گفت: دو پروژه اصلی پالایشگاه لاوان با جهت‌گیری تولید فرآورده ویژه، ایجاد ارزش افزوده و کاهش فرآورده کم ارزش نفت‌کوره اجرایی خواهد شد.

وی افزود: این دو پروژه در یک بسته تعریف و مطالعات اولیه آن انجام شده و مذاکرات برای جذب سرمایه میان سهامداران عمده و شرکت‌های علاقه‎مند در این زمینه در حال انجام است.

مدیرعامل پالایشگاه لاوان، درباره نحوه اجرای پروژه‌های جدید گفت: جهت‌گیری مدیران پالایشگاه به این سمت است که پروژه‌های جدید را با توجه به توانمندی مهندسان و تولیدکنندگان داخلی و تکیه بر توان، تجربه و تخصص همکاران در واحدهای مختلف پالایشگاه اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: پالایشگاه لاوان پس از خصوصی‌ شدن برای تولید نقدینگی و ایجاد ارزش افزوده به سمت تولید فرآورده‌های ویژه و سودآور حرکت کرد و تولید نفت کوره را کاهش داد.

به گفته اخباری، پالایشگاه لاوان در سال‌های 90 تا 92 در عمل هیچ‌گونه فرآورده ویژه‌ای برای تولید و تامین نقدینگی نداشت، تا سال 95 که با اخذ مجوز تغییر خوراک پالایشگاه و حرکت به سمت استفاده از میعانات گازی تولید نفت کوره را کاهش دادیم.

وی اعلام کرد: مقدار تولید نفت‌کوره در سال‌های 93 و 94 بیش از 24 درصد بود که با افزایش تزریق میعانات گازی و تغییرات عمده در برج تقطیر هم‌اکنون به زیر 17 درصد رسیده است.

به گزارش شانا، شرکت پالایش نفت لاوان در سال 1355 تحت عنوان مجتمع تقطیر لاوان زیر نظر پالایشگاه شیراز با ظرفیت 2000 بشکه نفت خام در روز توسط شرکت اینگرا از کشوریوگسلاوی سابق و با نظارت شرکت ملی نفت ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفت.

این مجتمع پالایشی با اعمال تغییرات بسیار طی سالیان طولانی در نهایت در دهم  اردیبهشت ماه سال 1390 و مصادف با روز ملی خلیج همیشه فارس فاز اول طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی ظرفیت شرکت با هدف افزایش ظرفیت از 30 به 55 هزار بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفت.

در بهمن‌ماه پارسال واحد تصفیه هیدروژنی فرآورده‌های میان تقطیر نفت سفید و نفت گاز به منظور تولید فرآورده‌ها،مطابق با استاندارد یورو 4 به بهره‌برداری رسید.

هم‌اکنون خوراک 35 هزار بشکه (نفت‌خام) پالایشگاه به‎وسیله یک رشته خط لوله 12 اینچ از مخازن تاسیسات شرکت نفت فلات قاره لاوان و 20 هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی تامین می‌شود.

کد خبر 273915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =