سهم درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده 110 هزار میلیارد تومان است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: می‌خواهیم سال آینده از محل فروش نفت، 110 هزار میلیارد تومان منابع بدست آوریم، البته روزانه بیشتر از 2 و نیم میلیون بشکه نفت نیز صادر نخواهیم کرد.

به گزارش شانا، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، شامگاه یکشنبه (14 آذرماه) با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما با اشاره به این که بودجه سال آینده، پیش بینی منابع و مصارف است، گفت: پیش بینی می‌کنیم دولت و شرکت‌های دولتی در سال آینده، 1085 میلیارد تومان درآمد، کسب و هزینه کنند.

وی با بیان این که قرار است از این رقم 757 هزار میلیارد تومان را شرکت‌های دولتی دخل و خرج کنند، افزود: حدود 371 هزار میلیارد تومان برای دولت باقی می‌ماند که قرار است این مقدار را تحصیل و همان میزان را هزینه کنیم.

نوبخت با اشاره به این که امسال پیش بینی می‌کنیم حدود 96 درصد از بودجه سال گذشته را محقق کنیم، تصریح کرد: از این 371 هزار میلیارد تومان، 51 هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی است، یعنی خود دستگاه‌ها درآمد کسب و خودشان هزینه می‌کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: حدود 319 هزار میلیارد تومان هم باقی می‌ماند که قرار است از این رقم 160 هزار میلیارد تومان را از طریق درآمدهای مالیات، عوارض و حقوق گمرکی بدست بیاوریم و 110 هزار میلیارد تومان را هم از طریق فروش نفت و بقیه را از واگذاری اوراق مالی و دارایی‌های سرمایه‌ای کسب و هزینه کنیم.

وی با تاکید بر این که برای سال آینده به هیچ وجه برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین نداریم، گفت: به‌طور معمول پس از تصویب لایحه بودجه ازسوی مجلس شورای اسلامی در این باره تصمیم خواهیم گرفت.

سخنگوی دولت درباره یارانه‌ها نیز افزود: مصوبه‌ای را از مجلس شورای اسلامی درخواست و اخذ کردیم تا به دولت اجازه دهد، تا سقف 48 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها یا از محل بودجه عمومی تامین مالی کند و آن را برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی به جامعه هدف در جهت حمایت از اقشار کم درآمد و برای تولید اشتغال هزینه کند.

نوبخت با اشاره به این که قانون تکلیف کرده است که یارانه غیر نیازمندان را قطع کنیم، تصریح کرد: در یک مرحله، یارانه حدود 3 تا 4 میلیون نفر حذف شد، اما یارانه تعدادی از آن‌ها را دوباره برقرار کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اشتغال مولد و مستمر از طریق افزایش سرمایه گذاری بدست می‌آید به همین علت پیش بینی می‌کنیم برای سال آینده سرمایه گذاری‌ها در این زمینه افزایش یابد.

وی با اشاره به این که فوریت طرح استفاده از یک و نیم میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی معادل حدود 4 تا 5 هزار میلیارد تومان برای اشتغال، در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، عنوان کرد: با توجه به این موضوع، فرصت‌های شغلی افزایش خواهد یافت.

نوبخت گفت: در لایحه بودجه سال آینده، 62 هزار و 700 میلیارد تومان برای بودجه طرح‌های عمرانی پیش بینی شده است که در مقایسه با امسال بیش از 10 درصد رشد داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این که میزان تولید نفت ایران از یک میلیون و 300 هزار بشکه به 2 میلیون و 800 هزار بشکه در روز رسیده است، افزود: می‌خواهیم از محل فروش نفت، 110 هزار میلیارد تومان منابع بدست آوریم، البته نمی‌خواهیم روزانه بیشتر از 2 و نیم میلیون بشکه نفت صادر کنیم.

وی با اشاره به این که با دیپلماسی قوی نفتی از نظر قیمت و میزان تولید، موفقیت کسب کردیم، تصریح کرد: سال آینده می‌توانیم نفت را بشکه‌ای 50 تا 55 دلار بفروشیم.

نوبخت با اشاره به این که قیمت دلار در لایحه بودجه سال آینده با 100 تومان افزایش نسبت به امسال، حداکثر 3300 تومان در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: سیاست دولت افزایش قیمت دلار نیست، در سخت ترین شرایط حاضر شدیم با پرداخت حدود 22 درصد سود از بازار پول و سرمایه، منابع مالی تامین کنیم، اما حاضر نیستیم قیمت دلار را افزایش دهیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: افزایش قیمت دلار برای ما قابل قبول نیست و رئیس جمهوری بر مدیریت بازار شناور دلار تاکید دارد، قیمت فعلی دلار در بازار، برای دولت معقول نیست، بنابراین از همه ابزارهای خود برای کنترل آن استفاده خواهیم کرد، قیمت فعلی دلار در بازار با ثبات نیست و از نظر اقتصاد بازار و عرضه و تقاضا باید تعدیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره میزان انطباق لایحه بودجه سال آینده با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: از 24 بند سیاست‌های کلی ابلاغی، 12 موضوع را استخراج و برای آن‌ها طرح و تعدادی پروژه تعریف کردیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌دانند در سال آینده دولت روی کدام طرح‌ها کار خواهد کرد.

نوبخت با بیان این که برنامه ما برای همه بخش‌ها مشخص است، عنوان کرد: به همراه این برنامه، پیوست اقتصاد مقاومتی نیز به مجلس تقدیم می‌شود.

بودجه سال ١٣٩٦ کل کشور از حیث منابع بالغ بر 10 میلیون و هشتصد و چهل و نه هزار و سیصد و نود و دو میلیارد و نهصد و سی و چهار میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر ده میلیون و هشتصد و چهل و نه هزار و سیصد و نود و دو میلیارد و نهصد و سی و چهار میلیون ریال است.

جزئیات بیشتر لایحه بودجه سال ٩٦ نشان می‌دهد، قیمت هر بشکه نفت برای سال ٩٦، بالغ بر ٥٠ دلار در نظر گرفته شده که این رقم برای امسال ٤٠ دلار است.

همچنین برای سال آینده بالغ بر ١١٠ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی پیش بینی شده که این منابع طی امسال برای نفت خام ٧٢ هزار میلیارد تومان و منابع نفت و فرآورده‌های نفتی ٧٤ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد، درآمد نفتی در سال آینده نسبت به بودجه امسال از رشدی معادل ۴۸ درصدی برخوردار شده است.

سهم درآمدهای مالیاتی نیز برای سال آینده به ١١٢ هزار میلیارد تومان رسیده،‌ در حالی که برای امسال ١٠٣ هزار میلیارد تومان لحاظ شد، درآمد مالیاتی در لایحه بودجه ۹۶ نسبت به قانون بودجه امسال از رشدی معادل ۸.۷ درصد برخوردار است.

کد خبر 273946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =