بخش عمده‌ای از سوخت کشور در نیروگاه‌ها با راندمان ۳۶ تا ۳۷ درصد مصرف می‌شود که باعث ایجاد آلاینده‌ها در کشور می‌شود.

به گزارش  گروه تلکس شانا به نقل از خبرگزاری فارس، آرش نجفی امروز در سمینار دستگاه‌های حرارتی، برودتی، گفت: هم اکنون ما همچنان در موضوع برجام و تعامل با کشورهای دیگر دچار چالش هستیم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه در حال حاضر جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور با چالش‌های جدی مواجه است و فضای خوب برای سرمایه‌گذاری مؤثر و پایدار نداریم، در حوزه نیرو و تولید برق صنعت ما با چالش جدی مواجه است.

رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی تصریح کرد: علیرغم تلاش برای حفظ این صنعت، مشکل ما نداشتن راندمان کافی برق و نیرو است.

نجفی بیان داشت: راندمان پایین هم به دلیل ساختار فرسوده و تکنولوژی قدیمی است و یکی از مشکلات ما خطوط فرسوده و توزیع سراسری است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: بنابراین با راندمان کم، بهره‌برداری از گاز و مازوت هم پایین است و علیرغم اینکه وزارت نیرو در آمار رسمی ادعا می‌کند که 36 تا 37 درصد راندمان نیرو داریم، اما در واقعیت این رقم تحقق نمی‌یابد.

وی با بیان اینکه برای حفظ انرژی باید به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش پیش رفت اظهار داشت: اما سرمایه‌گذاران بخش نیرو و برق و به دلیل درگیری با نرخ بهره و نرخ سود پولی و عدم وصول مطالباتشان از وزارت نیرو تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند. سرمایه‌گذاری برای آنها جذابیت ندارد.

نجفی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران بخش نیرو و برق از کار اقتصادی نتیجه مطلوبی را نمی‌گیرند، گفت: سرمایه‌گذارانی که در حوزه نیروگاه‌های کوچک وارد شده‌اند، عمدتاً با تکنولوژی‌ متوسط دنیا کار کرده‌اند و مشکلات عدیده تحریم‌ها طی سال‌های گذشته خیلی از سیستم‌ها را ناکارآمد و کم‌ کارآمد کرده است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی افزود: آن دسته از سرمایه‌گذارانی هم که وارد سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه‌های بزرگ شده‌اند، سرمایه‌گذاری در بخش نیرو و برق برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و دلگرمی هم برای دریافت مطالبات خود در حوزه نیرو از وزارت نیرو را ندارند و از این وزارتخانه طلبکارند.

وی با بیان اینکه ما با چالش کمبود نیرو به طور جدی مواجهیم، اظهار داشت: برنامه اقتصادی کشور هنوز فعال نشده و هنوز در رکود قرار داریم.
نجفی بیان داشت: بنابراین اگر صنعت ایجاد شود، ما به طور جدی با کمبود برق مواجهیم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: بنابراین وقتی در حوزه برق و نیرو با کمبود مواجه باشیم، با یکی از مباحث خطرآفرین اجتماعی روبه‌رو می‌شویم.
وی با اشاره به سیستم‌های تهویه متبوع گازسوز فری E، اظهار داشت: هدف ما از معرفی این سیستم این است که در تعاملات با شرکت‌های معتبر دنیا بهترین تکنولوژی‌ها را برای استفاده در کشور فرآیندسازی کنیم.

نجفی بیان داشت: بنابراین ما آماده‌ایم تا به عنوان سرمایه‌پذیر بستر منطقی را برای آن فراهم کنیم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی افزود: بخش عمده‌ای از سوخت کشور در نیروگاه‌ها با راندمان بسیار کم مصرف می‌شود و بخش عمده آلاینده‌ها را اگر چه به اتومبیل‌ها نسبت می‌دهیم، نیروگاه‌های ما ایجاد می‌کند.

وی بیان داشت: باید تلاش کنیم، تا نیروگاه‌ها احیا و راندمان را در این بخش بالا ببریم.

کد خبر 273952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =