عربستان و کویت بهره برداری از میدان های نفتی را از سر می‌گیرند

منابع صنعت نفت پیش بینی کردند که عربستان سعودی و کویت در ماه دسامبر تولید نفت را از میدان های نفتی منطقه بی طرف میان دو کشور که بطور مشترک از آن بهره برداری می کنند، از سربگیرند.

 به گزارش خبرگزاری رویترز، این منابع روز یکشنبه (14 آذر ماه) گفتند: بهره برداری از این میدان های نفتی مشترک به صورت تدریجی از سرگرفته خواهد شد.

تعطیلی میدان های نفتی واقع در منطقه بی طرف که مهم ترین آنها الخفجی و الوفره هستند، به یک مساله سیاسی میان دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس و عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) تبدیل شده است و مقام های بلندپایه دو کشور از ماه ها پیش برای حل این مساله تلاش می کرده اند.

بهره برداری از میدان الخفجی در اکتبر 2014 به علل زیست محیطی متوقف شد و الوفره نیز از مه 2015 به علت مشکلات بهره برداری، تعطیل شده است

از سرگیری بهره برداری از این میدان های نفتی در زمانی حساس برای بازارهای نفت و پس از توافق هفته گذشته (چهارشنبه دهم آذر ماه) اوپک در باره کاهش تولید تا حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز از ژانویه 2017، صورت می گیرد.

یک منبع صنعت نفت گفت: سعودی ها به کویت گفته اند که می توانند بهره برداری از منطقه بی طرف را آغاز کنند. بنابراین به صورت بالقوه 300 هزار بشکه در روز نفت خام در اواخر سه ماه نخست 2017 یا اوایل سه ماه دوم این سال تولید خواهد شد.

میدان الخفجی تا پیش از توقف بهره برداری از آن، 280 هزار تا 300 هزار بشکه در روز نفت تولید می کرده است.

ظرفیت تولید میدان الوفره نیز حدود 220 هزار بشکه نفت سنگین عربی است و شرکت نفت آمریکایی شورون از طرف دولت عربستان از آن بهره برداری می کند.

به گفته منابع آگاه، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، در اوایل ماه گذشته (نوامبر) برای مذاکره با همتای کویتی خود در باره این مساله به این کشور سفر کرده بود.

این منابع افزودند: انتظار می رود این موضوع در سفر هفته جاری ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی به کویت نیز مطرح شود. از آنجا که ظرفیت تولید مازاد کویت محدود است، از توقف بهره برداری از این میدان ها بیشتر از ریاض زیان دیده است.

ظرفیت تولید کویت حدود سه میلیون و 200 هزار بشکه در روز ارزیابی می شود، در حالی که ظرفیت تولید نفت عربستان سعودی، 12 میلیون بشکه در روز است.

تولید نفت منطقه بی طرف به صورت برابر میان دو کشور تقسیم می شود.

کد خبر 273954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =