نخستین موزه‌ صنعت نفت ایران افتتاح می شود

مدیر طرح موزه‎های صنعت نفت، از افتتاح نخستین موزه‌ نفت کشور تا پایان ماه آینده خبرداد.

اکبر نعمت‌الهی با اشاره به طرح‌های موزه نفت شهر آبادان به خبرنگار شانا گفت: عملیات اجرایی موزه نخستین جایگاه فروش بنزین کشور در آبادان و آموزشگاه فنی و حرفه‌ای « آرتیزن اسکول» تا پایان دی‌ماه امسال، نیروگاه شماره یک پالایشگاه آبادان، موزه اسکله «پارک موزه نفت آبادان» و خانه‌های تشریفاتی تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

وی، با اشاره به این‌‌که20 نقطه برای شهر موزه صنعت نفت در آبادان انتخاب شده است، افزود: از این 20 نقطه، پنج نقطه در فاز نخست در اولویت قرار گرفت و کار مطالعاتی و اجرایی با حضور مشاوران و پیمانکاران داخلی آغاز شد.

مدیر طرح موزه‎های صنعت نفت ادامه داد: موزه‌های صنعت نفت آبادان در پنج نقطه این شهر شامل پمپ بنزین آبادان، آموزشگاه فنی و حرفه‌ای، اسکله تاریخی آبادان، نیروگاه شماره یک پالایشگاه و خانه‌های تشریفاتی راه‌اندازی می‌شود.

به گفته وی، قدیمی‌ترین و نخستین پمپ بنزین کشور که بر اساس اسناد موجود در سال ۱۳۰۶ خورشیدی (۱۹۲۷ میلادی) ازسوی شرکت بریتیش پترولیوم در آبادان بنا شد و در زمان خود سوخت مورد نیاز منطقه، یعنی نفت و بنزین را برای مصارف خانگی و حمل و نقل وسایل نقلیه از جمله هواپیماها تامین می‌کرد، از جمله اولویت‌های فاز نخست بود که پس از مرمت و بازسازی به موزه نفت تبدیل شده و تا چند روز آینده افتتاح می‌شود.

نعمت‌الهی ادامه داد: در ساختمان اصلی موزه پمپ بنزین آبادان همه اسناد، مدارک و اشیای مرتبط با پمپ بنزین، نظیر تلمبه‌ها، کیل‌ها، پیمانه‌ها، ظروف حلبی و ابزار و تجهیزات مرتبط، به منظور بازسازی شیوه اولیه توزیع بنزین به نمایش در خواهد آمد.

مدیر طرح موزه‎های صنعت نفت گفت: دو ساختمان جانبی نیز برای برای نمایش همه اسناد و مدارک مربوط به پخش فرآورده‌های نفتی در کشور و عرضه امکانات رفاهی به بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

وی اعلام کرد: اسکله، بخش اصلی موزه‌های نفت آبادان است که ساختمان مرکزی موزه‌های نفت در سالنی به مساحت 6 هزار مترمربع در این منطقه قرار دارد.

نعمت‌الهی افزود: اسکله صادراتی با دو جرثقیل اکوان و گوگرد و محلی برای بارگیری فرآورده‌های نفتی در گذشته، ظرفیت بالایی برای ساخت موزه اصلی دارد.

مدیر طرح موزه‌های صنعت نفت اعلام کرد: اکوان همان جرثقیلی است که علاوه بر ایفای نقش تاریخی برای متفقین در جنگ جهانی دوم، در دوران جنگ تحمیلی به دلیل اصابت گلوله توپ به زیر آب رفت و در سال١٣٧٣ به همت جمعی از نیروهای پرتلاش پالایشگاه آبادان از زیر آب خارج شد.

وی در پایان اعلام کرد: تبدیل همه اماکن قدیمی و تاریخی پالایشگاه همچون مخازن نفتی، کارگاه ریخته‌گری، بخش قدیمی پالایشگاه پس از خروج از مدار تولید و ... در برنامه آتی صنعت نفت برای موزه شدن قرار دارند. 

کد خبر 273961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =