روش جدید سیمانکاری در میدان آزادگان جنوبی اجرا شد

شرکت ملی حفاری ایران، موفق به طراحی و اجرای موفق فرمولاسیون دوغاب سیمان در یکی از چاه‌های توصیفی میدان آزاگان جنوبی شد.

به گزارش شانا، هادی تابنده‎جو، سرپرست اداره مهندسی و برنامه‎ریزی سیمان چاه شرکت ملی حفاری ایران از طراحی و اجرای موفقیت‎آمیز فرمولاسیون دوغاب سیمان در جداری تولیدی با استفاده از افزایه‌های سبک بر روی یک حلقه چاه توصیفی در میدان نفتی آزادگان جنوبی خبر داد.

عملیات سیمانکاری چاه‌های نفت و گاز به لحاظ ماهیت حساس و پیچیده یکی از مهمترین خدمات تخصصی در صنعت حفاری است که بدون انجام این عملیات و ایجاد پوشش نفوذناپذیر، حفاری و دسترسی به اعماق پایین‎تر و منابع هیدروکربوری امکان‎پذیر نیست.

تابنده‎جو اظهار کرد: شرکت ملی حفاری ایران به پشتوانه تجربه‌های فراوان در بخش مهندسی و عملیات سیمانکاری توانسته اعتبار خوبی در ارائه بسته خدمات سیمانکاری به شرکت‌های متقاضی کسب کند. 

وی درباره اهمیت طراحی و اجرای عملیات سیمانکاری جداری 9 و پنج‎هشتم اینچ در این چاه گفت: این عملیات به‎صورت یک مرحله‌ای با پمپاژ یک هزار و 50 بشکه دوغاب سیمان راهنما با دانسیته 88 PCF و 57 بشکه دوغاب دنباله با دانسیته 118 PCF در عمق سه هزار و 925 متر صورت گرفت.

سرپرست اداره مهندسی و برنامه‎ریزی سیمان چاه شرکت ملی حفاری ایران گفت: همسو با سیاست‌های حمایت از تولیدکنندگان داخلی در این عملیات از سیمان کلاس G و بخشی از افزایه‌های شیمیایی تولید داخل استفاده شده است. 

در این عملیات خواص مهم دوغاب سیمان شامل کنترل خواص رئولوژیکی، کنترل هرزروی عصاره سیمان و استحکام تراکمی سنگ سیمان با وجود پیچیدگی و محدودیت‌های دما و فشار سازندی میدان متناسب با شرایط چاه طراحی و نتایج مطلوبی حاصل شد.

تابنده‌جو ادامه داد: حجم زیاد دوغاب سیمان سبک جداری در نوع خود کم‎نظیر است، بنابراین برای ساخت و پمپاژ دوغاب سیمان راهنما به صورت پیوسته، همزمان از تعداد 2 دستگاه سیمان‎زنی استفاده شد که از پشتیبانی یک دستگاه آماده بکار نیز برخوردار بودند.

وی حجم کار، گستردگی، اهمیت و حساسیت این عملیات را از جمله عواملی دانست که آن را از دیگر عملیات‌های مشابه متمایز ساخته است و افزود: نظارت و مدیریت برای  هماهنگی و اجرای عملیات مطابق با طرح و برنامه به خوبی اعمال شده است. 

براساس گزارش شرکت ملی حفاری ایران، مدیریت خدمات سیمان و انگیزش چاه این شرکت هم اکنون با برخورداری از متخصصان مجرب و کارآمد و داشتن ناوگانی متشکل از 90 دستگاه پمپاژ سیمان، اسید و سیالات، بخش وسیعی از خدمات تخصصی در این بخش را به شرکت‌های متقاضی در مناطق خشکی و دریایی نفتخیز کشور ارائه می‌دهد.

کد خبر 273965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =