۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
  • کد خبر: 273970
آذرهای متفاوت نفت ایران

آذرماه 90 و آذرماه 95 بی شک فراموش نشدنی است؛ آذرماه 95 به شیرینی و آذرماه 90 اما به تلخی؛ تاریخ درباره این روزهاقضاوت خواهد کرد.

اوپک 10 آذرماه 95 (نشست 171 اوپک)، هنوز در مرکز خبرهاست؛ کسی نمی تواند انکار کند که اوپک با تدابیر ایران و همراهی دیگر کشورها که منجر به یک اجماع سازمانی شده است نه تنها اوپک را زنده کرده است بلکه قیمت نفت را به بالای 53 دلار برای هر بشکه برد و به بازار این نوید را داد که مازاد عرضه‎اش با این تصمیم و با همراهی غیراوپکی ها از بازار حذف می شود؛ یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز تا ژوئن سال 2017 از بازار حذف می شود.

23 آذرماه 90 (نشست 160 اوپک)، اما یادآوری اش تلخ است اوپک یک تصمیم خارق‎العاده گرفت که اعضای آن زیر این تصمیم را امضا کردند و آن حذف نظام سهیمه بندی بود. این تصمیم که به بهانه آوردن عراق به درون سیستم سهمیه بندی صورت گرفت نه تنها نتوانست عراق را داخل سهمیه بندی آورده و تولید این کشور را مقید کند عملا دست عربستان، کویت و دیگر همپیمانان آنها را باز گذاشت تا با افزایش تولید، سهم بازار نفت ایران، لیبی، نیجریه را که گرفتار تحریم شده بودند بدون آن که ظاهرا تخلفی از مصوبات اوپک کرده باشند، باز بگذارد و ...

بگذریم از آن روزهای تلخ؛ کام شیرین اوپک این روزها را با خاطرات آن روزها نباید تلخ کرد؛ نشست یکصد و هفتاد و یکمین نشست کشورهای صادرکننده نفت یک برنده واقعی داشت؛ «اوپک»

کد خبر 273970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =