۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
  • کد خبر: 273972

قانون داماتو زمان بیل کلینتون به تصویب رسید. بر اساس این قانون اگر‌سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی ایران بیش از ۴۰ میلیون دلار باشد که پس از آن به ۲۰ میلیارد دلار کاهش داده شد ، باید نسبت به آن شرکت نفتی‌تصمیمات یکجانبه مضاعف از سوی آمریکا گرفته شود.

به  گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه آرمان ،اتحادیه اروپا در آن زمان اقدام آمریکا را برخلاف مقررات سازمان تجارت جهانی و حقوق بین‌الملل قلمداد کرد، چراکه به‌عنوان نمونه یک شرکت نفت هلندی در ایران تاسیس شد که ۳۰درصد سهم آن شرکت متعلق به آمریکا بود و بعد از وضع تحریم کلینتون، این شرکت آمریکایی به‌طور کلی از پارس جنوبی خارج شد، اما به‌سرعت توتال فرانسه و رویال‌داچ شل هلند«شرکت هلندی - بریتانیایی» جایگزین آن درپارس جنوبی شدند که این موضعگیری برخلاف قانون داماتو بود.

بنابراین این روند در پارس جنوبی ادامه داشت؛ تا آنجا که این شرکت‌ها تحت تحریم‌های شورای امنیت ناگزیر پارس جنوبی را ترک کردند. بنابراین از این جهت باید اذعان داشت که داماتو ارتباطی به برجام ندارد. علاوه بر آن اوباما نیز قبلا اعلام کرد که قانون داماتو را وتو خواهد کرد، اما اخیرا بیان داشت که مانعی در این راستا نمی‌بیند.

اگر هم اکثر نماینده‌های دموکرات همراه با جمهوریخواهان به تمدید ده‌ساله قانون داماتو رای دادند، این مساله به مفهوم لطمه واردکردن به برجام نیست و دموکرات‌ها همچنان برجام را به عنوان یک دستاورد بزرگ از سوی اوباما قبول دارند. اما به هر روی تصویب قانون داماتو آثار روانی در پی دارد.

کنگره آمریکا آماده اتخاذ تصمیمات دیگری علیه ایران در عرصه‌های دیگر مانند مسئله حقوق بشر و... است، زیرا قبل از این نیز جمهوری‎خواهان کنگره در رابطه با برجام عهدنامه‌ای مبنی بر رعایت حقوق بشر و تروریسم بین‌المللی تصویب کرده بودند.

کد خبر 273972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =