جشنواره «نخستین واژه» برگزار می شود

دبیرخانه دائمی کودک و انرژی، جشنواره «نخسیتن واژه» را برای کودکان کلاس اولی در محدوده شهر تهران برگزار می کند.

به گزارش شانا، جشنواره نخستین واژه، با هدف آموزش و ترویج فرهنگ مدیریت مصرف بهینه آب و صرفه جویی ازسوی روابط عمومی شرکت آبفای منطقه 3 تهران با مشارکت آموزش و پرورش مناطق 2،5 و 6، زیباسازی شهرداری و دبیرخانه دائمی کودک انرژی فردا، چهارشنبه (17 آذرماه) با حضور  600 دانش آموز از مدارس منتخب در سالن امام علی (ع) آموزش و پرورش منطقه پنج برگزار می شود.


دانش آموزان کلاس اولی همزمان با یادگیری حروف الفبا و خواندن و نوشتن نخستین واژه یعنی آب، یگانه مایه بی بدیل حیات ، اهمیت و نقش  و روش های صحیح مصرف آن را با موسیقی و نمایش و جلوه های زیبا و حضور هنرمندان نام آشنای عرصه کودک می آموزند.

 

اجرای برنامه های نمایشی، شعرخوانی، مسابقات آموزشی و تقدیر از دانش آموزان نمونه نیز از  برنامه های اصلی جشنواره نخستین واژه است.

پیش از این نیز، توسط دبیرخانه دائمی کودک و انرژی،  همزمان با ١٣ آبان ماه و روز دانش آموز «طرح دانش آموزی همیار انرژی» در همه مدارس استان تهران اجرا شد.

در توضیحات دبیرخانه دائمی کودک و انرژی درباره طرح «همیار انرژی دانش آموزی» آمده است: این طرح  ویژه همه دانش آموزان مقاطع ابتدایی و دوره اول متوسطه است.

این طرح که یکی از چهار پروژه مصوب دبیرخانه دائمی کودک و انرژی در سال تحصیلی ٩٦-٩٥ است، با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش شهر و شهرستان های استان تهران، وزارتخانه های آموزش و پرورش، نفت، نیرو، سازمان انرژی اتمی، سازمان ملی استاندارد، ستاد حمل و نقل سوخت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و...  همزمان با روز دانش آموز اجرایی شد.

طرح همیار انرژی با هدف آموزش و ترویج فرهنگ صحیح مدیریت مصرف انرژی، بهینه سازی و بهره وری مصرف سوخت و انرژی و همچنین آشنایی دانش آموزان با مفاهیم و کارکردهای انرژی، انرژی های تجدید پذیر و... به رشته تحریر درآمده و به عنوان پروژهای ترویجی و آموزشی مخاطبان خود را با ابزارهای مختلف فرهنگی، هنری و رسانه های با مفاهیم انرژی و حفظ محیط زیست آشنا می کند.

 

همچنین در بخشی از توضیحات دکتر ناصر یکه رئیس دبیرخانه دائمی کودک و انرژی درباره این مرکز آمده است:

بشر توانسته است با پیشرفت علم، صنعت، اکتشافات و اختراعات گوناگون، زندگی بهتری داشته باشد؛ حفظ منابع طبیعی و ثروتهای خدادادی یکی از مهمترین وظایف انسانهاست و در این باره استفاده صحیح از انرژی اهمیتی بسزا دارد و امروزه انرژی بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی بشر در جوامع مدرن و صنعتی است.

توانایی هر کشور یا جامعه در تولید انرژی و نحوه مصرف آن، یکی از ویژگی‌های مهم در سنجش میزان پیشرفت آن کشور به شمار می آید، از این رو دسترسی به منابع  انرژی ارزان و پاک از اهداف راهبردی کشورهاست.

ایران به عنوان کشوری پیشرو در میان کشورهای در حال توسعه، بهدلایل مختلف از جمله نیازهای برنامه توسعه، نیازمند فناوری‌های برتر، ایجاد تنوع و تأمین امنیت انرژی، تولید انرژی پاک، ملاحظات زیست محیطی و مزایای فنی و اقتصادی، گسترش نیروگاههای انرژی تجدیدپذیر و هسته‌ای است و در برنامه بلندمدت، تأمین انرژی مورد نیاز این توسعه را در نظر گرفته است.

محدودیت در منابع طبیعی و ضرورت مصرف بهینه و رفتار صیانتی از آن، به منظور استفاده نسلهای آینده و تاثیر مستقیمی که این رفتار بهینه در حفظ محیط زیست دارد، وظیفه متولیان امر، کارشناسان و روشنفکران جامعه را در آموزش و فرهنگ سازی اقشار مختلف جامعه، بهویژه کودکان، سنگین تر می کند.

کد خبر 274079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =