توجه به استانداردها در مدیریت انرژی ضروری است

مشاور مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: آنگونه که به استانداردهای پوشاک و خوراک توجه داریم، استانداردهای مدیریت و مصرف انرژی را نیز مد نظر قرار دهیم.

به گزارش شانا، حامد حوری‎جعفری با بیان این مطلب افزود: حوزه انرژی به 2 بخش تقاضا و عرضه تقسیم می شود که حوزه عرضه شامل تولید، فراوری، انتقال و توزیع است و تقاضا نیز از طرف مصرف کننده نهایی به وجود می آید.

وی بیان کرد: در بخش تقاضای انرژی نیز با حوزه های مختلفی چون، خانگی، تجاری، صنعتی، حمل و نقل و کشاورزی مواجه هستیم. در حوزه عرضه، دولت متولی است و در این بخش با تلفات انرژی بسیار زیادی روبرو می شویم، اما شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ارتباط اصلی اش در حوزه تقاضا و مصرف کننده نهایی است، اینجاست که فرهنگ بسیار تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: برای نمونه می توانم به سرمای شدید سال 86 اشاره کنم که گازرسانی در شمال کشور را با مشکلاتی مواجه ساخت. مدیرعامل وقت شرکت ملی گاز  گفت، هنگامی که با بالگرد، سطح شهر تهران را بازدید می کردم، متوجه شدم با اینکه برف زیادی آمده بود، کولرها را برف نپوشانده بود. این مسئله نشان می داد که دریچه کولرها باز بودند و انرژی زیادی تلف شده است.

مشاور مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: موارد دیگری از اتلاف شدید انرژی در خانه ها نیز وجود دارد، نمونه هایی چون شومینه ها که با حالت فانتزی شان 80  تا 90 در صد اتلاف انرژی دارند.

وی افزود: اتلاف انرژی در بخش حمل و نقل نیز بسیار با اهمیت است و موضوع استفاده از خودروهای تک سرنشین، لزوم تنظیم موتور، معاینات دوره ای خودروها و ... نکته های کلیدی هستند.

 وی اظهار کرد: گفتن بایدها و نبایدها در قالب اطلاع رسانی، صرفا روشی درمانی است، البته این کار لازم است و انجام می شود، اما  باید برای ریشه ای حل کردن مسئله، دنبال پیشگیری بود، در پیشگیری است که خود مصرف کننده دنبال این می گردد که چطور مصرف خود را پایین بیاورد.

حوری‎جعفری بیان کرد: کسانی که در دنیا موفق بودند از پیشگیری استفاده کردند و یکی از مهمترین مسائل پیشگیری تنظیم قیمت انرژی است زیرا اگر قیمت سوخت و انرژی به اندازه واقعی اش به مردم عرضه شود، خود به خود میزان مصرف جدی خواهد شد. برای مثال اگر قیمت سوخت را متعادل کنیم دیگر کسی خانه را گرم نمی کند که پس از آن پنجره ها را باز کند.

وی افزود: مکانیسم ها و سیاست گذاری های قیمت گذاری، فرهنگ ساز هستند، ما در این بخش خیلی موفق نبودیم. البته هدفمندسازی یارانه ها تا حدودی در این زمینه موثر بود.

مشاور مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: در دنیا بنزین و گازوئیل که فراورده های بسیار مهمی هستند، ساختار مالیات بر سوخت دارند. برخی کشورها 60 درصد کل این سوخت ها را مالیات می دهند و هر کس بیشتر مصرف کند، طبیعتا بیشتر هم مالیات پرداخت می کند.

حوری‎جعفری اظهار کرد: تنظیم قیمت سوخت بحث ریشه ای پیشگیری است. اما در کنار آن و با واقع بینی در شرایط موجود، بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی در درجه اول نیاز به آگاه سازی دارد، باید در کتاب های درسی انواع انرژی مانند، انرژی های خورشیدی، فسیلی، تجدید پذیر و ... تدریس شود.

وی تصریح کرد: آموزش های دیگر در سطوح علمی- کاربردی است و برای نمونه می توان به دوره های سیستم های مدیریت انرژی اشاره کرد، امروز خوشبختانه دانشگاه های شریف و خواجه نصیر و آزاد این دوره را برگزار می کنند.

وی افزود: مورد دیگر اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه هاست. موثرترین رسانه هم صدا و سیماست که البته برای اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما، هزینه ها بسیار سنگین است. باید بتوانیم از چنین ابزار تاثیرگذاری خیلی راحت تر استفاده کنیم، چون بحث بهینه سازی و مدیریت مصرف انرژی، بحثی ملی است و منافع آن به همه کشور باز می گردد، باید بتوانیم تسهیلاتی در این زمینه داشته باشیم.

وی بیان کرد: صدا و سیما حتی می تواند در سریال های خود با پخش سکانس هایی، حساسیت هایی را برای مردم درباره مدیریت انرژی ایجاد کند و به امر آموزش بپردازد.

 

 

 

کد خبر 274133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =