گل پایه فیبری مهندسی؛ راه حلی نوین در کنترل هرزروی گل حفاری

با استناد به پژوهش‌های انجام شده، استفاده از گل پایه فیبری مهندسی یکی از کاراترین روش‌ها برای کنترل هرزروی است.

به گزارش شانا، هرزروی به معنی ورود ناخواسته سیال حفاری به درون سازند است که به دو صورت طبیعی و القایی رخ می‌دهد.

هرزروی طبیعی که در لایه‌های پر تراوا یا گسل خورده ایجاد می‌شود و در مقابل هرزروی القایی زمانی رخ می‌دهد که فشار سیال حفاری بیشتر از فشار شکنندگی سازند باشد که در نهایت منجر به ایجاد شکاف در سازند و هرزروی می‌شود.

مخازن هیدروکربنی کشور که اغلب از جنس کربناته و دارای شکاف طبیعی هستند با ورود سیال حفاری به درون مخزن، آسیب دیده و توان تولیدی کمتری پیدا می‌کنند؛ بنابراین کنترل هرزروی امر مهمی است که بسته به میزات هرزروی، نیازمند اقدامات متفاوتی است اما به‌دلیل نبود اطلاع دقیق از خصوصیات و اندازه شکاف‌ها، به امری دشوار تبدیل شده است.

روش‌های مرسوم از قبیل کاهش چگالی گل، افزایش گرانروی گل، استفاده از پیل‌های LCM و یا قرار دادن پلاگ سیمانی در چاه است که در این روش‌ها، علاوه بر صرف وقت و هزینه، دارای درصد اطمینان پایینی هستند و منجر به کاهش هرزروی نمی‌شوند.

با استناد به پژوهش‌های انجام شده، استفاده از گل پایه فیبری مهندسی یکی از کاراترین روش‌ها برای کنترل هرزروی است.

در این روش، گل مهندسی در چهار مرحله شکاف را مسدود کرده و در مقابل اعمال فشار ناشی از ادامه حفاری، سیمانکاری و ... مقاوم است. بکارگیری این روش نیازمند ابزار ویژه‌ای نیست و از طریق رشته حفاری نیز انجام می‌شود که بلافاصله پس از کنترل هرزروی، عملیات حفاری ادامه می‌یابد.

کد خبر 274162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =