اگر بنا به تاثیرپذیری بود، امروز با شل تفاهم‎نامه‌ای امضا نمی کردیم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره تصویب قانون داماتو و احتمال عقب نشینی شرکت‌های خارجی، گفت: اگر بنا به تاثیرپذیری منفی بود، امروز چنین تفاهم‎نامه‌ای امضا نمی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی کاردر، عصر امروز (چهارشنبه، 17 آذرماه) در حاشیه مراسم امضای تفاهم‎نامه  مطالعه میدان‎های یادآروان، آزادگان و کیش، میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت هلندی - انگلیسی شل، در جمع خبرنگاران عنوان کرد: سپردن مطالعات میدان‎ها به شرکت‌ها، نافی برگزاری مناقصه نیست و در واگذاری مطالعه میدان‎ها محدودیتی وجود ندارد.

وی افزود: تا قبل از برگزاری مناقصه یک میدان، امکان امضای تفاهم‎نامه برای مطالعه وجود دارد.

کاردر در پاسخ به سوالی درباره این که نخستین مناقصه متعلق به کدام یک از میدان‎ها خواهد بود، از میدان آزادگان نام برد و گفت: احتمالا اواخر ژانویه، نخستین مناقصه در قالب قراردادهای جدید نفتی انجام می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان حضور شرکت‌های ایرانی در توسعه میدان‎های بزرگی مانند آزادگان، افزود: برای همکاری شرکت‌های ایرانی در صورتی که بتوانند شریک خارجی توانمندی معرفی و امکان جذب سرمایه و انتقال فناوری را فراهم کنند، مانعی وجود ندارد.

معاون وزیر نفت از احتمال توسعه میدان یادآوران از سوی کنسرسیومی از شرکت‎های بین‎المللی و داخلی خبر داد و افزود: نتایج مناقصه، تعیین کننده نهایی تکلیف میدان‎هاست.

کاردر در پاسخ به سوالی درباره تاثیرپذیری مذاکرات نفتی ایران با شرکت‌های بین‎المللی بعد از انتخابات آمریکا و تصویب قانون داماتو و احتمال عقب نشینی شرکت‌های خارجی، گفت: اگر بنا به تاثیرپذیری منفی بود، امروز چنین تفاهم‎نامه‌ای امضا نمی شد.

قانون تحریم ایران (Iran Sanction Act) یا ISA نام طرح پیشنهادی سناتور آلفونسو داماتو در مجلس سنای آمریکاست که در سال ١٩٩٦ با هدف تحریم بخش انرژی و صنعت نفت ایران به تصویب و به امضای رئیس جمهوری وقت آن، بیل کلینتون رسیده است و به قانون داماتو مشهور است.

در این مورد مهم‎ترین استدلال طرف آمریکایی این است که تعهد منطق برجام این نبوده است که قانون جدیدی وضع نشود، بلکه تعهد منطق برجام این بوده که هر قانونی که وضع شد، تحریم‌های مرتبط با برجام را شناسایی کرده و طبق اختیاراتی که رئیس جمهوری آمریکا دارد آن‌ها را متوقف کنند.

وی به سوالی درباره تعیین تکلیف میدان فرزاد‎بی هم پاسخ داد و افزود: مذاکرات فنی با هندی‌ها نهایی شده و هم اکنون مذاکرات مالی و اقتصادی در دستور کار است.

کد خبر 274176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =