همکاری شرکت‎های اروپایی با صنعت نفت ایران گسترش می‎یابد

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران، تصویب و تمدید قانون داماتو را نقض برجام دانست و یادآور شد: برجام، معاهده ای چندجانبه است و همکاری شرکت‎های اروپایی با صنعت نفت کشورمان گسترش می‎یابد.

منصور معظمی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شانا عنوان کرد: با وجود این که تمدید تحریم‌ها توسط آمریکا بدعهدی و بدقولی محسوب می شود، اما باز هم شاهد حضور شرکت‌های معتبر بین‌المللی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در ایران هستیم، این موضوع بیانگر آن است که این کشورها نسبت به آمریکا بدبینند و از رفتار آن‌ها راضی نیستند.

وی افزود: این کشورها به این جمع بندی رسیدند که کلاه سرشان رفته و به نوعی رودست خورده‌اند؛ کشورهای اروپایی در این مدت که با آمریکا همراه شدند مشاهده کرده‌اند که عملا فرصت کار با ایران را از دست داده‌اند، بنابراین سعی می کنند بهتر از گذشته وارد عمل شوند، البته طبیعی است اروپایی ها هنوز نگران رفتا آمریکا و به‌ویژه تیم جدید باشند.

معظمی تصریح کرد: وقتی می بینیم بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی در ایران حضور دارند و فعالیت می کنند باید درک کرد که این بهترین فرصت به منظور استفاده از مشارکت آن‌ها برای افزایش توان داخلی کشور است.

 وی درباره این که احتمال تبدیل شدن این تفاهمنامه ها به قرارداد چه قدر است، اظهار کرد: من فکر می کنم بخشی از این تفاهمنامه ها می تواند منجر به عقد قرارداد شود به شرط آن که شرکت ملی نفت ایران بتواند مدیریت کند و یک مشارکت درست و منطقی بین شرکت های خارجی و داخلی ایجاد کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران افزود: شرکت‌های خارجی در این مقطع علاقه‌مند هستند بتوانند شریک داخلی داشته باشند و این به مدیریت شرکت ملی نفت ایران باز می گردد.

وی در پاسخ به سوالی در باره این که تمدید قانون داماتو آیا نقض برجام نیست، گفت: به طور قطع و یقین تصویب و تمدید این قانون تقض برجام است، منتهی یادمان باشد که برجام یک معاهده 6 جانبه است نه یک جانبه. متاسفانه آمریکایی ها با این رفتار اعتبار بین المللی خود را حتی بین دوستانشان زیر سوال برده و نشان دادند که غیر قابل اعتماد هستند.

معظمی عنوان کرد: ماهیت آمریکایی ها در این حزب و آن حزب فرقی نمی کند، اما با توجه به این که آقای ترامپ به‌عنوان یک تاجر و سرمایه گذار سال‌ها فعالیت داشته است شاید تعامل با آن‌ها از منظر اقتصادی راحت‌تر باشد، اگرچه نباید به آن‌ها اعتماد کرد.

بر اساس این گزارش، صنعت نفت ایران در دوران پسابرجام شاهد درخواست های همکاری متعددی از سوی کشورهای خارجی و شرکت های بین‎المللی بوده است. تاکنون شرکت ملی نفت ایران 15 تفاهمنامه مطالعاتی با شرکت های خارجی امضا کرده و برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی نیز با کنسرسیومی از شرکت های داخلی و خارجی موافقتنامه امضا کرده است. همچنین در حالی که اخیرا قانون آیسا در کنگره آمریکا به تصویب رسیده و به نظر می رسید شاید این اقدام مانعی در مسیر همکاری های بین المللی صنعت نفت ایران باشد، اما مذاکرات ایران با شرکت های بین المللی تداوم دارد بطوریکه دیروز (17 آذر ماه) شرکت ملی نفت ایران و شرکت اروپایی شل، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

کد خبر 274190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =