لغزش، دلیل حادثه یکی از سخت گذرترین خطوط لوله جهان اعلام شد

مدیر خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، دلیل نشتی و شکست خط لوله مارون به عنوان دومین خط لوله سخت گذر دنیا پس از خط لوله آلاسکا را زلزله های مداوم و لغزش خط لوله ٣٠ اینچ مارون به اصفهان در محدوده شهرستان اردل واقع در استان چهارمحال و بختیاری در محدوده کیلومتر ٨٠٠ + ٢٢٨ اعلام کرد.

پرویز معماریان، درباره دلایل بروز این حادثه به خبرنگار شانا گفت: خط لوله مارون محدوده منطقه چهارمحال و بختیاری به دلیل سخت گذر بودن منطقه و زلزله های مداوم و رانش زیاد زمین شرایط ویژه ای را به لحاظ نگهداری و تعمیرات خط دارد که حادثه اخیر به دلیل زلزله های مداوم همراه با رانش زمین به دلیل لغزش رخ داده است.

وی افزود: جاده سازی اطراف خط بدون توجه به حریم عملیاتی و ایمنی از سوی وزارت راه و شهرسازی یکی از عمده ترین دلایل بروز این حادثه است که با سرریز کردن نخاله ها و خاک روی خط لوله شرایط ایمنی خط را به خطر انداخته است.

مدیر خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ادامه داد: تغییرات محیطی به مرور زمان از جمله رانش، زلزله های پی در پی و بی توجهی مسولان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان به حفظ حریم خط سبب حرکت و فرو رفتن خط لوله در زمین شده است که به دلیل جاده سازی و ریختن سنگ و نخاله بر روی خط و زلزله های اخیر خط لوله روی سنگ تیز زیر آن فشار آورده و سبب آسیب دیدگی خط لوله شده است.

وی اعلام کرد: این خط  تا سطح جاده ۲۵ متر اختلاف ارتفاع دارد که تا عمق ۲۰ متری در زمین فرو رفته و زیر خط با خاک نرم و ماسه برای نگهداری از خط زیرسازی شده است که متاسفانه بی توجهی اداره کل  راه و شهرسازی استان به تذکرهای پی در پی و سرریز کردن نخاله و خاک تا ۱۸ متر روی خط و عوامل طبیعی (زلزله و رانش کوه) عامل بروز این حادثه شده است.

به گفته معماریان، حرکت طبیعی خط بر اثر انتقال فرآورده های نفتی ، آب‎های زیرزمینی، بارش اخیر و خیس شدن خاک موجود روی خط لوله و سنگینی ناشی از آن و ساییدگی خط روی سنگ‌های تیز سبب شکستگی و نشتی خط شده است.

وی، با اشاره به اینکه هر پنج سال یکبار پیگرانی خطوط انجام می شود، گفت: پیگرانی هوشمند نقاط مشکل دار و دارای خوردگی و میزان ضخامت داخلی و خارجی لوله را نشان می دهد که در آن برهه از زمان پیگرانی این موضوع را نشان نداد، زیرا وضع خط در این ناحیه مناسب بوده و تجمیع عوامل محیطی و طبیعی علت این حادثه ناگهانی بوده است.

مدیر خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اعلام کرد: بر اساس داده های پیگرانی اخیر، ۴۰ روز پیش کیلومتر ۱۴ این منطقه شرایط مشابه داشت که ۱۲ نقطه از خط تعویض شد.

وی، درباره نشت مواد نفتی به رودخانه سرخون و سد کارون گفت: مواد نفتی نشتی بلافاصله جمع آوری شد اما متاسفانه مقداری از آن در زمین فرو رفته و در مسیر آب منتشر شده که به دلیل سبکی مواد نفتی و روی آب قرار گرفتن مواد نفتی به‌نظر می رسد حجم آلودگی بالاست که با واکنش سریع و تخلیه خط و جمع آوری مواد نفتی قبل از آلوده شدن آب سد کارون از بروز یک بحران زیست محیطی جلوگیری شد.

معماریان اعلام کرد: مواد نفتی  تا شعاع ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری جلو رفت و در حد قوس و قزح در منطقه سرخون به چشمه های اطراف و حوضچه های پرورش ماهی نفوذ کرد که با تمام توان مواد نفتی مهار و جمع آوری شد و با تخلیه به موقع و ٨٠ ساعت توقف انتقال نفت خام از سر گرفته شد. 

خط لوله ۴۳۵ کیلومتری انتقال نفت خام مارون – اصفهان با انتقال روزانه بیش از ٥٠٠ میلیون بشکه نفت خام یکی از مهمترین خطوط انتقال نفت خام کشور است که با تامین خوراک پالایشگاه اصفهان و بخشی از خوراک پالایشگاه‌های تهران و تبریز، نقش مهمی در تامین سوخت مورد نیاز کشور ایفا می‌کند.

خط لوله مارون- اصفهان به دلیل عبور از ناهمواری‌های رشته‌کوه زاگرس، رودخانه‌ها و دریاچه سد کارون سه و چهار، سخت‌گذرترین خط لوله انتقال نفت خام کشور است.

خط لوله مارون-اصفهان

کد خبر 274244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =