برداشت گاز فاز 19 پارس‎جنوبی به 42 میلیون متر مکعب در روز رسید

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی از افزایش تولید گاز این فاز خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از سکوی 19A، برداشت گاز این فاز به حدود 42 میلیون متر مکعب در روز رسید.

به گزارش شانا، حمیدرضا مسعودی با بیان این که از طریق سه سکوی SPD2، 19C و 19A روزانه حدود 42 میلیون متر مکعب گاز ترش غنی از میدان پارس جنوبی برداشت و به پالایشگاه این فاز ارسال می‎شود، افزود: تاکنون بیش از پنج میلیون بشکه میعانات گازی در فاز 19 تولید و چهار میلیون و 500 هزار بشکه از این محصول به بازارهای هدف صادر شده است. 

مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی اظهار کرد: سه ردیف شیرین سازی 1، 3 و 4 پالایشگاه فاز 19 با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند و پس از انجام فرایندهای پالایشی، روزانه حدود ٣٧ میلیون متر مکعب گاز شیرین به خط ششم سراسری تزریق می‎شود.

مسعودی با بیان این‌که سه سکوی فاز 19 پارس جنوبی در حال حاضر روزانه حدود 42 میلیون متر مکعب گاز (معادل یک میلیارد و 500 میلیون فوت مکعب) برداشت می‌کنند، افزود: ثبت رکورد سریع‎ترین زمان نصب، راه‌اندازی و تولید گاز از سکوی 19A در مدت زمان 70 روز و بهره‌برداری از سه ردیف شیرین سازی در بازه زمانی هفت ماهه، از زمان آغاز توسعه میدان گازی پارس جنوبی بی سابقه بوده است.

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی، تولید هفتگی گاز این فاز را حدود ٢٥٤ میلیون متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: از آغاز فعالیت‌های تولید گاز شیرین در این فاز ، تاکنون بیش از 3.2 میلیارد متر مکعب گاز تولید شده است.

مسعودی با اعلام راه‌اندازی اولین ردیف پروپان و بوتان فاز ١٩ تا پایان آذر ماه، گفت: با تکمیل 2 ردیف ال‎پی‎جی، در مجموع روزانه  ٢ هزار و ٨٠٠ تن پروپان و بوتان در این فاز تولید خواهد شد.

وی افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده پیش‎بینی می‌شود آخرین سکوی باقی‌مانده فاز ١٩ با ظرفیت برداشت 14 میلیون متر مکعب در روز (٥٠٠ میلیون فوت مکعب)، در پایان دی ماه از یارد شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در خرمشهر بارگیری شده و یک هفته پس از عملیات نصب در اسفند ماه، مراحل راه اندازی آن انجام شود.

مجری فاز ١٩ پارس جنوبی با اشاره به رعایت الزامات زیست محیطی، اقدامات انجام شده در راستای کاهش گازسوزی در این فاز را قابل توجه خواند و افزود: با بهره‌برداری از کمپرسورهای OFF GAS ردیف دوم تثبیت میعانات گازی و کمپرسورهای REGENERATION ردیف‌های اول، سوم و چهارم شیرین سازی، تاکنون از هدر رفت و گازسوزی روزانه چهار میلیون متر مکعب گاز در این فاز جلوگیری شده است.

مسعودی با تاکید بر ادامه تلاش‌های کارفرما و پیمانکار طرح توسعه فاز ١٩ برای کاهش آلودگی‎های ناشی از گازسوزی در این فاز، گفت: 2 ردیف از واحد بازیافت گوگرد این فاز در نیمه دوم دی ماه به طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 274278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =