توسعه میدان آزادگان، کار آسانی نیست

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، اظهاراتی مبنی بر آسان بودن و یا ریسک پایین کار در توسعه میدان آزادگان را رد کرد و گفت: توسعه این میدان به تکنولوژی‎های روز نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، سردار سرتیپ پاسدار عبادلله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، امروز (یکشنبه، 21 آذرماه) در نشست خبری به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد تاسیس قرارگاه، با اشاره به برگزاری جلسه‌های مختلف با وزیر نفت و مکاتبه با وی برای توسعه میدان آزادگان، گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا این آمادگی را دارد تا میدان آزادگان را در قالب کنسرسیوم با مشارکت شرکت های خارجی توسعه دهد.

وی تاکید کرد: توسعه میدان‌های مشترک باید هرچه سریع تر اجرایی شود تا زمان را در برداشت از این میدان‌ها از دست ندهیم. 

عبداللهی تصریح کرد: شرکت‌های داخلی توانایی فعالیت در بخش بالادستی را دارند به خصوص هم اکنون که در توسعه میدان‌ها، افزایش ضریب بازیافت برای وزارت نفت از اهمیت بسزایی برخوردار است. 

وی با اشاره به مذاکره قرارگاه با شرکت‌های خارجی برای توسعه میدان‌های نفتی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی، گفت: تاکنون با شرکت‌هایی مانند گازپروم روسیه و چند شرکت اروپایی مذاکراتی داشتیم و همه آنها تمایل دارند با قرارگاه همکاری کنند.

عبداللهی افزود: به زودی تفاهمنامه‌ای با شرکت های خارجی امضا خواهیم کرد.

وی با اشاره به ادعاهایی که گفته می‌شود میدان آزادگان از جمله میدان‌هایی با ریسک پایین است، گفت: اصلا این طور نیست. توسعه میدان آزادگان به آن آسانی که می گویند نیست. افزایش ضریب بازیافت در میدان آزادگان امروز از اهمیت برخوردار است و برای این امر هم به تکنولوژی‎های روز نیاز داریم. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‎الانبیا با اشاره به اولویت این مجموعه برای توسعه میدان‌های مشترک، ادامه داد: این آمادگی را داریم میدان آزادگان را با مشارکت شرکت‌های خارجی توسعه دهیم، البته میزان و نسبت سهم را بعدا تعیین خواهیم کرد.

تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال

وی همچنین درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پیمانکار توسعه آن است، ادامه داد: این طرح در سه ردیف توسعه می‌یابد که با راه اندازی آن قادر خواهیم بود روزانه حدود  60 میلیون لیتر فرآورده تولید کنیم.

عبداللهی از جمله دلایلی را که سبب طولانی شدن مدت زمان اجرای پالایشگاه ستاره خلیج فارس شده است، نداشتن شناخت نسبت به ابعاد پروژه اعلام کرد و افزود: پارسال با تدبیر و هماهنگی با وزارت نفت و همچنین لطف دولت، توانستیم اعتبار اجرای این طرح بزرگ را تامین کرده و در سه ماهه ابتدای امسال تولید زودهنگام از پالایشگاه را اجرایی کنیم. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با اشاره به راه اندازی واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مهرماه امسال با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نفت، تصریح کرد: در حال حاضر پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه یک میلیون لیتر نفتا تولید می کند و تولید بنزین در این پالایشگاه تا پایان سال آغاز می شود. 

واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ظرفیت پالایش روزانه ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی، تولید روزانه بنزین یورو ٤ با ظرفیت ١٢ میلیون لیتر، تولید اولیه روزانه چهار میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر گازوئیل، تولید اولیه یک میلیون لیتر نفت سفید و تولید اولیه روزانه ٣٠٠ تن گاز مایع (ال‎پی‎جی) دارد.

به گفته وی، در حال حاضر مشکلات تامین تجهیزات پالایشگاه حل شده و قطعات واحد کوره «ستاره خلیج فارس» وارد کشور شده و در حال نصب است. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بیان این که تا پایان امسال تولید بنزین از پالایشگاه ستاره خلیج فارس شروع می شود، اظهار کرد: تاکنون هیچ معوقه‌ای در پرداختی به کارگران نداشته‌ایم، البته امکان دارد در پارس جنوبی معوقات یک ماهه تا 45 روزه داشته باشیم اما این موضوع در پالایشگاه ستاره خلیج فارس صدق نمی کند. 

وی افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تاکنون سه میلیارد یورو برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس هزینه کرده است. راه‌اندازی این پروژه، منافع فراوانی از جمله بی نیاز شدن از واردات بنزین را برای کشور به همراه دارد.

با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ٣٦ میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان ۹۵) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. 

تولید روزانه چهار میلیون لیتر گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است.

ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است و در صورت تامین به موقع منابع مالی تا پایان سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید.

پیشرفت 3.5 تا 4 درصدی ماهانه ساخت 10 سکوی پارس جنوبی 

وی همچنین درباره مدیریت شرکت صدرا که طی 10 ماه اخیر قرارگاه آن را بر عهده گرفته است نیز گفت: در این مدت توانستیم مشکلات مالی صدرا را تا حدودی رفع کنیم.

عبداللهی با بیان این‌که در حال حاضر مدیریت خوبی در مجموعه شرکت صدرا حاکم شده است، ادامه داد: در حال حاضر ساخت 10 سکوی پارس جنوبی که به شرکت صدرا واگذار شده بود از روند پیشرفت مطلوبی برخوردار است که به 3.5 تا چهار درصد در ماه می رسد.

عملیات ساخت سکوهای فازهای 13، 14، 17 و 18 (عودتی فاز 14) و 22، 23، 24 در تعهدات شرکت صدرا قرار دارد. تکمیل و بهره برداری از این سکوها، روزانه پنج میلیارد فوت مکعب به ظرفیت منابع قابل برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی می افزاید.

اجرای 10 مگاپروژه نفتی 

وی با بیان این که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در 10 حوزه بزرگ اقتصادی کشور از جمله ساخت پالایشگاه، نیروگاه، آب، خطوط لوله و انتقال نفت، گاز و برق و آزادراهی حضور دارد، افزود: قرارگاه هم اکنون در حال اجرای 10 مگاپروژه نفتی شامل پروژه های فازهای 22 تا 24 و 13 پارس جنوبی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، یک واحد ان جی ال و خطوط انتقال نفت و گاز است. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا همچنین به اجرای فازهای 15 و 16 پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: ساخت پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی یکی از افتخارات قرارگاه در این حوزه است.

عبداللهی درباره فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی گفت: این فازها هم اکنون از پیشرفت بالای 80 درصد برخوردار هستند که با راه اندازی آن روزانه 56 میلیون مترمکعب ( 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت از میدان گازی پارس جنوبی اضافه می شود. 

طرح توسعه فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٥٦,٦ میلیون مترمکعب گاز ترش، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد، دو هزار و ٨٧٠ تن ال پی جی و دو هزار و ٧٤٠ تن اتان در حال انجام است. شرکتهای صدرا و پتروسینا آریا پیمانکاران توسعه این فازها هستند.

وی افزود: همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال جاری تصمیم گرفتیم به اولویت بندی پروژه های خود بپردازیم که براین اساس 65 پروژه را در اولویت بهره برداری قرار دادیم. 

عبداللهی تصریح کرد: برای اجرای این 65 پروژه که همگی پیشرفت‌های بالای 85 درصدی دارند، تاکنون 126 هزار میلیارد تومان هزینه شده است. 

به گفته وی، این پروژه‌ها در بخش‌های مختلف عمرانی، نیرو، راه و شهرسازی، آی تی، بندر و مترو، نفت و گاز در حال اجراست که 55 پروژه عمرانی تا پایان امسال خاتمه می یابد و 10 پروژه نفتی هم در صورت تامین منابع مالی در سال 97 به اتمام می رسد. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بیان این که این مجموعه دارای 112 هزار دستگاه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته است، افزود: قرارگاه به عنوان موتور محرک سازندگی در کشور این آمادگی را دارد که در سایه همدلی، همراهی و هم‎افزایی، در جهت رفع بیکاری اقدام کند. 

کد خبر 274386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =