توافق نفتی ریاض-مسکو اهمیت زیادی دارد

یک کارشناس حوزه نفت گفت: از آنجا که توافق اخیر سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با کشورهای تولید کننده غیر عضو این سازمان، در واقع توافق میان عربستان و روسیه است، اهمیت دارد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، یاسر الگیندی، مدیر عامل موسسه مشاوره مدلی گلوبال ادوایزرز، گفت: با توجه به اینکه ریاض و مسکو در دو سوی کاملا متضاد هر مساله عمده سیاسی خاورمیانه قرار دارند، توانایی آنها برای کنارگذاشتن اختلافات و دستیابی به توافقی چند جانبه به سود همه طرف ها، از اهمیت برخوردار است.

عربستان سعودی صادر کننده نخست عضو اوپک و روسیه تولید کننده نخست غیر عضو اوپک، برای پایان دادن به افت دو ساله بازار نفت، روز شنبه (20 آذر ماه) به نخستین توافق کاهش تولید در 15 سال اخیر دست یافتند.

در صورتی که تمامی 24 کشور تولید کننده نفت عضو و غیرعضو اوپک که در توافق روز شنبه مشارکت داشتند، به تعهدات خود عمل کنند، بازار در مدت چند ماه به سرعت از سه سال مازاد عرضه وارد دوره کمبود عرضه خواهد شد.

قیمت های نفت از ژانویه سال 2016 تاکنون دو برابر شده است و با بهبود بیشتر اقتصاد جهانی، فشار بر بودجه کشورهای تولید کننده و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان پایان خواهد یافت که انگیزه ای برای شرکت های نفتی از رویال داچ شل تا تولید کنندگان نفت شیل خواهد بود.

موفقیت نشست روز شنبه غیرمنتظره بود، زیرا نشست مشابهی در آوریل سال جاری در دوحه که پس از ماه ها فعالیت دیپلماتیک برای تثبیت تولید کشورهای تولید کننده نفت برگزار شد، با کارشکنی عربستان سعودی در آخرین دقیقه شکست خورد.

اعضای اوپک از جمله عربستان سعودی، ایران و عراق در نشست 30 نوامبر (10 آذر ماه) به نخستین توافق در باره کاهش تولید از هنگام بحران مالی جهانی در هشت سال پیش دست یافتند و متعهد به کاهش تولید تا یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز شدند.

میزان تعهد ریاض به کاهش تولید بیش از 450 هزار بشکه در روز است که تولید این کشور را به حدود 10 میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، اعلام کرد: این کشور آماده کاهش بیشتر تولید به کمتر از 10 میلیون بشکه در روز در صورت نیاز، به منظور بازگرداندن توازن به بازار نفت است.

تولید نفت عربستان سعودی از مارس 2015 به این سو بالای 10 میلیون بشکه در روز بوده است.

اعضای اوپک در نشست 171 این سازمان در وین، با تعیین سقف تولید 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برای 6 ماه نخست سال 2017 موافقت کردند که برای دوره 6 ماهه دوم سال نیز قابل تمدید خواهد بود.

توافق کاهش تولید کشورهای غیرعضو اوپک مانند مکزیک و جمهوری آذربایجان شامل نوعی محاسبه نوآورانه و ابتکاری بود که به این کشورها امکان گنجاندن کاهش طبیعی تولید خود در شمار کاهش واقعی تولید، می داد.

بلومبرگ می افزاید: موفقیت یا شکست راهبرد اوپک، احتمالا در آمریکا مشخص خواهد شد.

الفالح در نشست خبری روز شنبه (20 آذر ماه) گفت: بعید است که تولید کنندگان نفت شیل آمریکا در سال 2017 با افزایش قابل ملاحظه عرضه، به بالا رفتن قیمت های جهانی واکنش نشان دهند. هر چند که ازسرگیری فعالیت سکوها و دکل های حفاری شرکت های نفتی آمریکا در هر هفته، نشانگر امیدواری آنان است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در نشست خبری پس از اجلاس روز شنبه وین گفت: این پایان مسیر نیست و ما باید همکاری و تلاش مشترک بزرگی برای اجرای این توافق داشته باشیم.

از آنجا که اوپک دارای تاریخچه طولانی از تخلف از سهمیه های مقرر شده است و تولید روسیه و عربستان سعودی در سطح بی سابقه ای قرار دارد، احتمال دارد که بازار نفت با ترکیبی از بدگمانی و تردید به این توافق بنگرد.



کد خبر 274461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =