اولویت‌بندی احداث نیروگاه منابع تجدید‌پذیر در ایران

مهم‌ترین مسئله مرتبط با سوخت‌های فسیلی رایج، پایان‌پذیری و تجدیدناپذیری آنهاست.

به گزارش شانا، کمبود سوخت‌های فسیلی، بحران جهانی نفت و همچنین افزایش آگاهی‌های زیست‌محیطی، پذیرش عمومی از نیروگاه‌های سنتی را در کشورهای درحال‌توسعه کاهش داده است.

در کنار این مسئله، مصرف گسترده و کلان انرژی حاصل از سوخت‌های فسیلی باعث انتشار مواد آلاینده حاصل از احتراق و افزایش دی‌اکسیدکربن در جو و پیامدهایی از قبیل افزایش دمای زمین، تغییرات آب و هوایی، بالا آمدن سطح آب دریاها و در نهایت تشدید منازعات بین‌المللی شده است.

از سوی دیگر استفاده سوخت‌های پاک و تجدیدپذیر، شدت افزایش و انباشته شدن دی‌اکسید کربن که باعث گرم شدن زمین می‌شود را کاهش می‌دهد و همچنین دارای تاثیرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و فنی فراوانی در راستای اهداف توسعه پایدار انرژی است.

از این‌رو مجموعه انرژی‌های تجدیدپذیر روز به روز سهم بیشتری را در سیستم تامین انرژی جهان به‌عهده می‌گیرد؛ بنابراین در برنامه‌ها و سیاست‌های بین‌المللی، نقش مهمی به منابع تجدیدپذیر انرژی محول شده است.

انتخاب انواع منابع انرژی تجدیدپذیر از جمله انرژی باد، خورشیدی، زمین گرمایی، زیست توده و برق آبی با توجه به شرایط اقلیمی هر کشور انجام می‌شود. 

بررسی جنبه‌های اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و فنی برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران نشان‌دهنده آن است که فناوری تولید برق از انرژی‌های برق‌آبی، بادی و زمین گرمایی، با توجه به ظرفیت‌های کشور بیشترین الویت را برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی داراست.

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید. 

 

کد خبر 274471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =