120 نقطه از اماکن وزارت نفت ثبت سازمان میراث فرهنگی شد

مدیر طرح موزه‎های صنعت نفت، از ثبت 120 نقطه از اماکن «اداری ، مسکونی و صنعتی» وزارت نفت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبرداد.

اکبر نعمت‌الهی به خبرنگار شانا گفت: شناسایی اماکن و تاسیسات صنعت نفت با هدف نگهداری از این میراث ملی مدنظر قرار گرفت و در این مدت بیش از 120 نقطه را برای جلوگیری از تخریب به ثبت سازمان میراث فرهنگی رساندیم.

وی، کارخانه حلب‌سازی و حلب‎پرکنی کرمانشاه، اسکله صادراتی آبادان، آموزشگاه حرفه‌ای پالایشگاه آبادان Artisan school، پالایشگاه بی بیان مسجد سلیمان، نیروگاه تنبی مسجد سلیمان، چاه شماره یک منطقه خاورمیانه در مسجدسلیمان، منطقه انکس آبادان، بریم آبادان، سینما نفت آبادان و .... را از جمله اماکنی  اعلام کرد به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده است.

مدیر طرح موزه‎های صنعت نفت افزود: عملیات مرمت، بازسازی و نگهداری از اماکن و تاسیسات شناسایی شده در حال انجام است و شناسایی برای مابقی این آثار در همه کشور ادامه دارد.

وی ادامه داد: نهضت حفظ، مرمت و بازسازی آثار، تاسیسات و اماکن صنعت نفت به عنوان میراث ملی پس از 108 که از قدمت این صنعت می‌گذرد، آغاز شده است که با یک عزم ملی و نگاه ملی به سرانجام خواهد رسید.

به گفته نعمت‌الهی، هزینه بازسازی و مرمت و نگهداری نقاط شناسایی شده در قبال حفظ این فرهنگ و میراث ملی بسیار اندک است.

وی اعلام کرد: هدف از راه‌اندازی نهضت حفظ ، مرمت و بازسازی آثار، تاسیسات و اماکن صنعت نفت، ماندگاری این صنعت و توسعه صنعت گردشگری و توریسم در کشور است.

مدیر طرح موزه‎های صنعت نفت تاکید کرد: این نهضت نیازمند همکاری همه بخش‌های صنعت نفت است تا این میراث فرهنگی حفظ و نگهداری شود.

به گزارش شانا، مقدمات راه‌اندازی موزه‌های صنعت نفت ایران با حکم بیژن زنگنه، وزیر نفت ( 22 دی ماه 1392) فراهم شد.

هم اکنون با اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق دستور وزیر نفت، مقدمات ایجاد و راه‌اندازی موزه صنعت نفت ایران در چهار شهر «آبادان، مسجدسلیمان، کرمانشاه و تهران» فراهم شده و ایجاد موزه در برخی نقاط دیگر در حال بررسی است.

ساخت موزه تاریخ صنعت نفت در مسجد سلیمان، موزه نفت و دفاع مقدس در آبادان، موزه صنعت نفت غرب کشور در کرمانشاه موزه فناوری صنعت نفت در تهران از جمله اولویت‌های این طرح ملی است که در دستور قرار گرفته است.

بنیان‌گذاران موزه‌های صنعت نفت ایران امیدوارند مجموعه‌های گردآوری شده در گنجینه موزه‌ها، اعم از اشیا، اسناد و آثار بتواند مردم را بیش از پیش با سیر تحولات و تاریخچه صنعت نفت کشور آشنا کند.

کد خبر 274517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =