۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
  • کد خبر: 274556
کاهش 66 درصدی مصرف سوخت مایع در منطقه گیلان

مصرف سوخت مایع در استان گیلان در هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 66 درصد کاهش داشته است.

علی اصغر عباسی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان، در گفت‎وگو با خبرنگار شانا، از رشد 31 درصدی مصرف بنزین سوپر، رشد پنج درصدی مصرف بنزین معمولی و رشد یک درصدی مصرف نفت‌گاز منطقه گیلان در این بازه زمانی خبرداد.

وی با اشاره به قدمت 70 ساله شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان گفت: این شرکت سالانه بیش از 2 میلیارد لیتر انواع فرآورده‌های نفتی در استان و استان‌های مجاور توزیع می‌کند که این مقدار با توجه به ورود مسافران در برخی ایام تعطیلات به حدود پنج میلیون لیتر هم رسیده است.

عباسی، درباره ذخیره‌سازی نفت سفید در استان برای زمستان امسال، گفت: از ابتدای سال تاکنون 41 میلیون و 926 هزار لیتر نفت سفید توزیع شده است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان افزود: سالانه 2 میلیارد لیتر فرآورده نفتی مایع در سطح استان توزیع می‌شود که سه نیروگاه منطقه، روزانه 10 میلیون لیتر از این سوخت را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به این‌که سرعت مصرف سوخت‎ تانکرها در منطقه از زمان تخلیه آن بیشتر است، اعلام کرد: با توجه به شبکه گازرسانی در کشور در فصول سرد به دلیل افت فشار برنامه‌ریزی برای تامین 12 میلیون لیتر سوخت مایع به عنوان سوخت دوم برای نیروگاه‌ها و صنایع در منطقه پیش‌بینی شده است.

عباسی، با اشاره به این‌که منطقه گیلان در حذف نفت‌کوره از چرخه سوخت و جایگزینی نفتکش‌های فرسوده با نو پیشتاز بوده است، گفت: نفت‌کوره به طور کامل از چرخه سوخت مصرفی و نفتکش‌های بالای 35 تا 45 سال به بالا از ناوگان حمل و نقل حذف شده است.

به گفته وی، هم‌اکنون 120 نفتکش فعال و 413 فروشندگی در سطح منطقه فعال هستند که با جایگزینی گاز طبیعی تعداد مشتریان عمده در بخش‌های کشاورزی و صنعتی به 766 نفر رسیده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان، درباره توزیع کالابرگ‌های نفت سفید، ادامه داد: آمار توزیع نفت سفید با راستی آزمایی خانوارها از 120 هزار  به 60 هزار خانوار رسیده است.

وی ادامه داد: راستی آزمایی در بخش ادوات کشاورزی و صنایع در سطح نواحی انجام شده است و شناسنامه همه مصرف‎‌کنندگان اصلاح شد.

عباسی، میزان سهمیه نفت سفید هر خانوار را سالانه 2 هزار لیتر اعلام کرد و گفت: در هشت ماه امسال 58 میلیون لیتر کاهش مصرف نفت گاز داشته‌ایم.

افزایش مصرف بنزین سوپر

وی، با اشاره به افزایش مصرف بنزین سوپر در هشت ماه امسال، افزود: افزایش مصرف بنزین سوپر در منطقه ناشی از تقاضای بالا برای دریافت بنزین سوپر از سوی مردم با توجه به ورود ماشین‌های جدید و مجاورت با منطقه آزاد بندر انزلی و افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه بنزین سوپر است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان ادامه داد: میزان توزیع روزانه بنزین سوپر در منطقه گیلان امسال به 154 هزار لیتر رسید، در حالی که پارسال 118 هزار لیتر بنزین سوپر در سطح استان توزیع می‌شد.

ممتازی 79 درصد جایگاه‌های منطقه گیلان

وی، با اشاره به 117 جایگاه فعال عرضه فرآورده‌های نفتی در منطقه گفت: در طرح درجه‌بندی جایگاه‌های عرضه سوخت 79 جایگاه ممتاز، 10 جایگاه درجه یک، سه جایگاه درجه دو، سه جایگاه درجه سه و چهار جایگاه پایه شناخته شدند.

عباسی افزود: از این تعداد 535 تلنبه بنزین معمولی با یک هزار و 105 نازل، 74 تلنبه بنزین سوپر با 220 نازل، 170 تلنبه نفت‌گاز با 176 نازل در سطح استان به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: تعداد 199 دیسپنسر با 330 نازل و 108 هزار کمپرسور در 96 جایگاه‌ عرضه سی ان جی میانگین روزانه 930 هزار مترمکعب فرآورده توزیع می‌کنند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان، ظرفیت ذخیره‌سازی منطقه گیلان را 194 میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: این میزان سوخت در 15 مخزن ذخیره می‌شود که ظرفیت سوخت‌گیری روزانه یک میلیون و 600 هزار لیتر فرآورده را داراست.

وی، میزان سوخت هوایی مصرفی در هشت ماهه امسال را پنج میلیون و 455 هزار لیتر و سوخت مصرفی روزانه منطقه را 22 هزار لیتر اعلام کرد.

عباسی ادامه داد: روزانه 170 تن و به طور میانگین ماهانه پنج هزار و 100  تن گاز مایع در منطقه گیلان توزیع می‌شود.

احداث 5 جایگاه سوخت تا پایان امسال

وی، در ادامه از احداث 6 جایگاه سوخت تا پایان امسال خبرداد و گفت: جایگاه سیاهکل (بنزین– نفت‌گاز) ، جایگاه املش (بنزین – نفت‌گاز)، جایگاه تک منظوره شهرداری احمدسر گوراب ( سی ان جی)، جایگاه تک منظوره فومن ( سی‎ان‎جی)، جایگاه تک منظوره خصوصی آستارا (سی‎ان‎جی) و جایگاه تک منظوره لنگرود (سی‎ان‎جی) در دست احداث است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان اعلام کرد: افزایش ظرفیت جایگاه‌ها در شهرهای املش، اطاقور، خمام و تالش انجام شده است.

پرداخت 809 میلیارد ریال یارانه سوخت 

وی، درباره سرانه یارانه فرآورده‌های نفتی در منطقه گیلان گفت: براساس آمار جمعیتی به طور میانگین ماهیانه 316 هزار و 305 ریال به عنوان سرانه یارانه پرداخت می‌شود که در این بازه زمانی به 809 میلیارد و 741 میلیون و 230 هزار ریال رسیده است.

کد خبر 274556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =