۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
  • کد خبر: 274585
الگوی دیپلماسی نفتی برای دیپلماسی اقتصادی

وزارت نفت این روزها به مهد دیپلماسی اقتصادی کشور تبدیل شده است تا جایی که با توجه به توافق اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نه تنها توانست به خواسته خود برای کاهش سقف تولید کشورهای عضو و غیر عضو این سازمان دست یابد بلکه اعضا را قانع کرد تا تولید نفت خام ایران را افزایش دهد و به دوره پیش از تحریم‎ها برساند. رسیدن به این توافق بزرگ را می‌توان از زوایای مختلف بررسی کرد که در اینجا بهتر است به زاویه دیپلماسی اقتصادی آن اشاره کرد.

در یک نگاه می‎توان گفت که دیپلماسی نفتی وزارت نفت، با توجه به موفقیتی که در عرصه اقتصاد سیاسی بین‎الملل داشت، می‎‎تواند به الگویی برای دیپلماسی اقتصادی کشور بدل شود و وزارتخانه‎های دیگر با سرمشق گرفتن از آن در بخش‎های مختلف صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی کشور دیپلماسی اقتصادی را در ایران همه گیر کنند.
در سال‎های گذشته ضعف‎هایی در نگاه اقتصادی وجود داشته است، اما خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، نگاه اقتصادی در سفارتخانه‎های ایران بیش از گذشته حاکم شده و سفیران می‎کوشند در کنار دیگر فعالیت‎های خود به مطالعه فرصت‎های اقتصادی میان ایران و کشور محل ماموریت خود بپردازند. 

در این میان برخی وزارتخانه‎های اقتصادی کشور نظیر وزارت نفت نیز با در پیش گرفتن دیپلماسی اقتصادی کوشیده‎اند تا کشور را در مسائل بین‎المللی اقتصادی به اهدافش برسانند و منافع ملی را تامین کنند. به نظر می‎رسد که تعمیم این رویکرد در وزارت نفت به عنوان مهم ترین وزارتخانه اقتصادی کشور به دیگر وزارتخانه‎ها، موضوعی است که بهتر است در دستور کار وزیران اقتصادی قرار گیرد و آنها با در پیش گرفتن دیپلماسی موفق و کارا بتوانند در بخش‎های مختلف اقتصادی، کشور را به اهدافش برسانند.

به‎طور طبیعی اگر چنین نگاهی در وزارتخانه‎های ما به وجود آید سرمایه گذاران خارجی با برنامه‎ریزی بهتری می‎توانند راهی ایران شوند و از فرصت‎های اقتصادی در بخش‎های مختلف بهره جویند. 

توسعه اقتصادی کشور در پسابرجام نیازمند همکاری‎های دوباره در عرصه روابط بین الملل است که در این راستا وزارتخانه‎های اقتصادی ماموریت سنگینی بر عهده دارند. شاید اگر عزم وزارت نفت در مذاکرات اخیر نبود و پشت آن نیز اراده‎ای وجود نداشت که از این عزم حمایت کند، ما در عرصه دیپلماسی نفتی موفق نمی‎شدیم. از این رو به نظر می رسد که با توجه به امیدواری‌های به‎وجود آمده در پسابرجام بهتر است تا وزارتخانه‎های اقتصادی ایران تمام تجهیزات خود را به کار گیرند تا نوسازی صنایع و ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران تسهیل شود و بخش‎های مختلف تولید در کشور بتوانند با روزآمد کردن تجهیزات خود محصولاتی را روانه بازار کنند که از نظر کیفیت و قیمت قابلیت رقابت با کالاهای مشابه داشته باشد.  

فریال مستوفی
رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق ایران
کد خبر 274585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =