اروپایی‌ها در تکاپوی فعالیت در صنعت نفت ایران

مدیران ارشد شرکت‌های ایتالیایی و سوئدی، تولیدکننده لوله‌های نفت و گاز، در همایشی که در تهران برگزار شد، بازار ایران را برای ازسرگیری فعالیت مثبت ارزیابی کردند.

الساندرو دانگلو، مدیر شرکت ایتالیایی «تناریس» در حاشیه همایش دیروز (سه شنبه، 23 آذرماه) تولیدکنندگان لوله‌های صنعت نفت و گاز در تهران، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار شانا گفت: ما پیش از آغاز تحریم ها در بازار ایران فعال بوده‌ایم و روابط تجاری محکمی داشتیم، پس از لغو تحریم ها مصمم هستیم تا بازار خود را در صنعت نفت احیا کنیم.

وی گفت: با توجه به لغو تحریم‌ها، بسته به تقاضای بازار، میتوانیم محصولات و فن آوری خود را به ایران عرضه و یا حتی در ایران سرمایه گذاری کنیم.

مدیر شرکت تناریس، موقعیت ایران را پس از لغو تحریم ها بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌های اروپایی مایل به ورود به بازار ایران هستند.

محمود کتابچی معاون بازرگانی شرکت انرژی دانا نیز گفت: شرکت های اروپایی در زمان تحریم‌ها نمی‌توانسنتد حتی وارد مذاکره با ایران برای همکاری شوند، اما اکنون فرصت بسیار خوبی برای این کشورها است تا در این زمینه با هم رقابت کنند. ما می توانیم با قیمت های بسیار بهتری نسبت به زمان تحریم کالاهای درخواستی خود را بخریم.

وی افزود: در زمان تحریم مجبور بودیم اقلام خود را به صورت غیر مستقیم و 20 تا 30 درصد گران‌تر، از شرکت‌های اروپایی خریداری کنیم.

معاون بازرگانی شرکت انرژی دانا ادامه داد: شرکت‌های تناریس و سندویک امروز قصد دارند بستری مناسب برای کالاهای خود (لوله ‌های کربو استیل و سی آر ای و مواد اولیه) در کشور ایجادکنند و هم زمان در زمینه انتقال فن آوری ساخت لوله نیز با ما همکاری کنند.

کتابچی گفت: در زمان تحریم ما توانستیم از شرکت های چینی لوله های کربو استیل تهیه کنیم اما آنها قادر به ساخت لوله های سی آر ای و با کیفیت نبودند. صنعت نفت ایران سالانه هزاران تن لوله در سایزهای مختلف مصرف می‌کند. خرید این تجهیزات، شرکت‌های بزرگ جهان مانند توتال فرانسه، شل انگلیسی-هلندی، او ام وی اتریش و غیره را برای سرمایه گذاری در بازار ایران جذب می کند.

مجید شجاعی فر مدیر پروژه میدان نفتی آذر نیز گفت: پیش از تحریم ها ایران بخش قابل توجهی از کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب از شرکت تناریس که شرکت «اس جی سی» نماینده آن در ایران است، خریداری می کرد.

به گفته وی، استفاده از لوله ها و مواد اولیه با کیفیت فن آوری بالا سبب می شود خدمات حفاری بسیار مقرون به صرفه تر باشد. افزون بر این، با ورود کشورهای مختلف به ایران، شرکت‌ها در رقایت با یکدیگر قیمت‌های خود را کاهش خواهند داد و از همه مهم‌تر بازار واسطه گری از میان خواهد رفت.

ماشاالله سروش رئیس مهندسی اداره حفاری مناطق نفت خیز جنوب هم تصریح کرد: موضوع مهم این است که بعد از برجام مشکل نقل و انتقال بانکی و بازرگانی رفع شود تا شرکت‌های خارجی با اعتماد کامل وارد بازار ایران شوند.

وی گفت: یکی از انواع اقلام ده گانه که قرار است بومی سازی شود، لوله های نفتی است. بنابراین انتقال فن‌آوری ساخت این کالا ضروری به نظر می‌رسد؛ شرکت تناریس دراین زمینه هم اکنون تا حدی وارد بازار ایران شده است. برای انتقال فن آوری باید اعتماد دو طرفه حاصل و محیط امنی برای فعالیت فراهم شود.

مدیران ارشد شرکت‌های «تناریس» ایتالیا و «سندویک» سوئد، تولیدکننده لوله های جداری و مغزی فعال در صنعت بالادستی و پایین دستی نفت به منظور از سر گیری فعالیت در بازار ایران پس از لغو تحرم‌ها، دیروز همایشی در هتل آزادی تهران برگزار کردند.

کد خبر 274603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =