3 تاسیسات جدید تقویت فشار گاز به بهره برداری رسید

تاسیسات تقویت فشار به عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی برای انتقال گاز به‌شمار می رود و از ابتدای امسال تاکنون و براساس برنامه های تعریف شده، سه ایستگاه صفاشهر، نائین و خنج به بهره برداری رسیده اند.

حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: با بهره برداری از تاسیسات تقویت فشار صفاشهر، نائین و خنج روی خط لوله انتقال گاز هشتم سراسری، قدرت مانور و پایداری شبکه انتقال گاز کشور افزایش یافته است.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران افزود: ساخت این تاسیسات از سوی این شرکت با بهره گیری از توان شرکت‌های ایرانی، افزون بر صرفه جویی‌های اقتصادی و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، زمینه اشتغال ‌زایی نیروهای داخلی را نیز فراهم کرده است.
 
وی گفت: براساس برنامه های تعریف شده از سوی شرکت ملی گاز ایران، ایستگاه تقویت فشار گاز صفاشهر با ظرفیت انتقال روزانه ٩٠ میلیون مترمکعب گاز روی خط هشتم سراسری به مدار آمده است.
 
به گفته تربتی، این ایستگاه در مساحت بیش از ٩ هکتار با آرایش ١+٢ ساخته شده است و فشار گاز ورودی ٩٥٠ پی اس آی (PSI) را به یکهزار و ٢٨٠ پی اس آی (PSI) افزایش می دهد.
 
تربتی با بیان این‌که برای ساخت این ایستگاه ٣٠٧ میلیارد ریال اعتبار ریالی و ٨٦٠ هزار یورو اعتبار ارزی هزینه شده است، افزود: این ایستگاه با سه توربوکمپروسور که هرکدام ٢٥ مگاوات ظرفیت دارند می تواند در فصل زمستان ظرفیت انتقال شبکه گاز کشور را افزایش دهد.
 
وی یادآور شد: تاسیسات تقویت فشار گاز نائین نیز از دیگر ایستگاه‌های تقویت فشار روی خط هشتم سراسری بوده که با توان کارکنان شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به بهره برداری رسیده است.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه داد: تاسیسات تقویت فشار گاز نائین با ظرفیت انتقال روزانه ١١٠ میلیون مترمکعب با آرایش ١+٣ ساخته شده است.
 
تربتی افزود: در قالب این طرح، ٥٢ هزار و ٥٠٠ اینچ_ قطر عملیات جوشکاری، ٦١ هزار و ٦٠٠ متر عملیات کابل برق و اتصال زمین و هشت هزار و ٩٠٠ متر عملیات کابل ابزار دقیق اجرا شده است.
 
به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، برای اجرای این طرح، ٦٧١ میلیارد ریال اعتبار ریالی و ٤٣,٥ میلیون یورو اعتبار ارزی، هزینه شده است.
 
از سوی دیگر، تاسیسات تقویت فشار خنج با ظرفیت انتقال روزانه ١١٠ میلیون مترمکعب گاز نیز در سال 95 به بهره برداری رسیده است.
 
تاسیسات تقویت فشار گاز خنج نیز با آرایش ١+٣ روی خط هشتم سراسری تعریف شده و برای اجرای آن، ٦٠١ میلیارد ریال اعتبار ریالی و ٤٢,٨ میلیون یورو اعتبار ارزی، هزینه شده است.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره این تاسیسات گفت: در قالب این طرح، ٦١ هزار اینچ_ قطر عملیات جوشکاری، ٩٧ هزار متر عملیات کابل برق و اتصال زمین و ٦ هزار و ٥٠٠ متر عملیات کابل ابزار دقیق اجرا شده است.
 
به گفته تربتی، در تاسیسات تقویت فشار گاز خنج، به دلیل همجواری با تاسیسات خط چهارم سراسری، پیش از این ساختمان‌های صنعتی و غیر صنعتی به طور دوقلو اجرا و به بهره برداری رسیده بود.
 
به طور کلی، هر تاسیسات تقویت فشار شامل، توربو کمپرسور، ژنراتور اضطراری برق، کمپرسورهای هوای ابزار دقیق، ثابت و پرتابل و قابل انتقال، اسکرابر، ترانس سیستم تابلوهای کنترل ups و دیگر تجهیزات مورد نیاز می شود.
 
هر توربوکمپرسور با توان ٢٥ مگاوات، ظرفیت انتقال ٣٥ میلیون مترمکعب گاز در روز را دارد و فشار ورودی ٩٨٤ پی اس آی (پوند بر اینچ مربع) را به یکهزار و ٣٠٥ پی اس آی افزایش می دهد.
 
ایجاد زیرساخت‌های گازرسانی تنها به ساخت تاسیسات تقویت فشار گاز خلاصه نمی شود و شاهد اجرای طرح‌های پالایشگاهی، خطوط انتقال گاز، طرح‌های زیربنایی و... نیز از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران هستیم.
کد خبر 274713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =