۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
  • کد خبر: 274792

برقراری صادرات نفت ایران به اروپا پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها، چین به عنوان بزرگترین بازار نفت ایران محسوب می شود.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از ایرنا، با توجه به رشد اقتصادی آسیا، کشورهای آسیایی و از جمله چین از بزرگترین بازارهای مصرف نفت خام دنیا به شمار می روند، بر این اساس صادرکنندگان تلاش دارند، سهمی قابل توجه از بازار این قاره و به ویژه چین را به خود اختصاص دهند.

ایران نیز در پی افزایش سهم خود در بازار نفت آسیا و چین است به طوری که آمار ماه اکتبر از رشد 128 درصدی صادرات نفت کشورمان به چین، حکایت دارد.
به گزارش مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، واردات نفت خام چین در اکتبر (مهر-آبان) ٢٠١٦ با ٥٧٦ هزار بشکه در روز افزایش معادل 9.2 درصد  نسبت به مدت مشابه پارسال به ٦ میلیون و ٨٠٧ هزار بشکه در روز رسید.

واردات چین از روسیه در ماه اکتبر ٢٠١٦ به میزان ٣١٤ هزار بشکه در روز نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت و به یک میلیون و ١٢١ هزار بشکه در روز رسید. روسیه با داشتن سهم ١٦ درصدی از واردات این کشور مهمترین صادرکننده به چین است.

صادرات نفت خام عربستان در این ماه به چین سه هزار بشکه در روز معادل سه دهم درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به ٩٤٠ هزار بشکه در روز رسید.
چین 14 درصد از واردات نفت خود را از این کشور انجام می دهد و ریاض در جایگاه دومین صادرکننده نفت به این کشور قرار دارد.

صادرات نفت عراق به چین در ماه اکتبر ٢٠١٦ به میزان ٣٣١ هزار بشکه در روز در مقایسه با اکتبر سال ٢٠١٥ افزایش یافت و به ٨٧٩ هزار بشکه در روز رسید. چین 10.1 درصد از واردات نفت خود را به عراق اختصاص داده و این کشور سومین صادرکننده نفت به چین به شمار می رود.

صادرات آنگولا و عمان به چین به ترتیب در ماه اکتبر ٢٠١٦ معادل ٢٨٠ و ١٤٢ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ٥٨٠ و ٥٣٠ هزار بشکه در روز رسید. سهم آنگولا و عمان از واردات نفت چین به ترتیب 8.5 و ٧.٧ درصد است و این دو کشور به ترتیب پنجمین و ششمین صادر کننده نفت به چین محسوب می شوند.

صادرات ایران در ماه اکتبر ٢٠١٦ به چین ٤٣٧ هزار بشکه در روز، معادل 128.7 درصد، افزایش یافت و به ٧٧٧ هزار بشکه در روز رسید.

سهم ایران از واردات نفت خام چین ٩.٩ درصد است و ایران که در اکتبر سال گذشته در جایگاه ششمین صادرکننده نفت خام به چین قرار داشت، اکنون در جایگاه چهارمین صادرکننده نفت خام به این کشور قرار دارد.

همچنین در ماه اکتبر ٢٠١٦ صادرات نفت خام ونزوئلا به چین در مقایسه با اکتبر ٢٠١٥ به میزان ٩٣ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ٢٥٤ هزار بشکه در روز رسید و این کشور با سهم 3.7 درصد از واردات چین در جایگاه هفتمین صادرکننده به این کشور قرار دارد.

کد خبر 274792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =