برداشت روزانه گاز از پارس‎جنوبی 140 میلیون مترمکعب افزایش می‎یابد

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با بیان که رکورد برداشت گاز در میدان گازی پارس جنوبی امسال شکسته می شود؛ گفت: تا پایان امسال 140 میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت برداشت گاز از این میدان افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد مشکین فام، امروز (سه شنبه، 30 آذرماه) همزمان با هجدهمین سالگرد تاسیس شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری با خبرنگاران به ارائه گزارش عملکرد این شرکت پرداخت و افزود: تاکنون سابقه نداشته است که در طول یکسال ظرفیت برداشت گاز از میدان پارس جنوبی 140 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد. 

وی سال 95 را سالی خوب برای شرکت نفت و گاز پارس به لحاظ برداشت گاز از این میدان مشترک اعلام کرد و افزود: تا امروز 95 میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت برداشت گاز از این میدان اضافه شده است که تا پایان امسال مقدار افزایش به 140 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. 

مشکین فام حجم برداشت گاز از میدان پارس جنوبی در سال 92 را از 10 فاز 282 میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد که هم اکنون با انتقال گاز فاز 21 به شبکه سراسری این رقم به 500 میلیون مترمکعب در روز رسیده است. تا پایان این هفته نیز با وارد مدار شدن ردیف دوم پالایشگاه فاز 20، برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به 515 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: در مجموع برای توسعه کامل میدان گازی پارس جنوبی باید 91 میلیارد دلار سرمایه گذاری شود که از سال 77 (آغاز توسعه فازهای پارس جنوبی) تا آذرماه امسال حدود 70 میلیارد دلار از این رقم برای توسعه فازهای پارس جنوبی هزینه شده است.  

مشکین فام ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده در آینده نیز 21 میلیارد دلار دیگر برای توسعه فازهای باقیمانده میدان گازی پارس جنوبی هزینه خواهد شد. 

تولید 879 میلیارد مترمکعب گاز طی 13 سال 

وی کل تولید میدان گازی پارس جنوبی را تا پایان سال 94 حدود 879 میلیارد مترمکعب اعلام کرد که از محل این مقدار گاز برداشت شده 378 میلیارد دلار درآمد عاید کشور شده که حدود چهار برابر سرمایه گذاری انجام شده برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی است. 

مشکین فام افزود: برای نمونه ایران در سال 94 در مجموع 131 میلیارد مترمکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی برداشت کرد که از محل این برداشت، 46 میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور ایجاد شد. 

وی کل مساحت میدان مشترک گازی پارس جنوبی را 9 هزار و 700 کیلومتر مربع اعلام کرد که سه هزار و 700 کیلومتر مربع آن در ایران قرار دارد و افزود: هشت درصد ذخیره گاز دنیا در این مخزن مشترک جای گرفته است؛ ضمن این که 14 تریلیون مترمکعب ذخیره گاز و 18 میلیارد بشکه هم ذخیره میعانات گازی این میدان است. 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال 96 همه فازهای پارس جنوبی به جز فاز 11 که به تازگی موافقت نامه اصولی (HOA) آن با کنسرسیوم توتال، شرکت ملی نفت چین (سی‎ان‎پی‎سی) و پتروپارس امضا شد؛ تکمیل می‎شود.

وی افزود: با فرض گاز 25 سنتی و میعانات گازی 50 دلاری؛ با تکمیل فازهای پارس جنوبی روزانه 272 میلیون دلار معادل 90 میلیارد دلار در سال درآمد برای کشور ایجاد خواهد شد. 

فعالیت 10 پالایشگاه گازی در پارس جنوبی 

وی با بیان این که براساس برنامه ریزی انجام شده 13 پالایشگاه در میدان گاز پارس جنوبی فعالیت خواهند کرد، افزود: تاکنون 10 پالایشگاه اجرا شده است و یا این که در حال بهره برداری است. 

به گفته مشکین فام با تکمیل فازهای پارس جنوبی سرانجام 40 سکوی گازی نصب و 415 حلقه چاه حفاری خواهد شد؛ ضمن این که تاکنون 2 هزار و 400 کیلومتر خط لوله دریایی اجرا شده و 25 سکو هم نصب شده است که با احتساب سکوهای فاز 11، 15 سکوی دیگر نیز در آینده نصب خواهد شد. 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: همچنین 258 حلقه چاه هم تحویل بهره بردار شده است. 

برداشت 550 میلیون مترمکعب گاز تا پایان سال 95 

وی با بیان این که ایران هم اکنون روزانه 500 میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌کند، افزود: با ظرفیت‎سازی انجام شده تا پایان امسال این مقدار به 550 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. 

مشکین فام گفت: چنانچه همه فازهای پارس جنوبی تکمیل شوند، روزانه 200 میلیون مترمکعب دیگر به ظرفیت برداشت گاز از این میدان اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس تولید میعانات گازی از پارس جنوبی را تا آذرماه 600 هزار بشکه در روز اعلام کرد که تا پایان امسال به 680 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

به گفته وی، با توسعه کامل پارس جنوبی ایران می‌تواند روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی، 9 میلیون تن اتان در سال، 10 میلیون تن ال پی جی و پنج هزار تن گوگرد در روز برداشت کند. 

بهره برداری از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی تا پایان امسال

وی با بیان این که تا پایان امسال فازهای 17 و 18 پارس جنوبی به صورت رسمی افتتاح خواهند شد، ادامه داد: هم اکنون برداشت گاز از این فاز در حال انجام است؛ اما به دلیل تاکید وزارت نفت برای تکمیل همه واحدها؛ با تکمیل واحد گوگرد سازی شاهد افتتاح رسمی این فاز خواهیم بود. 

مشکین فام درباره نصب سکوی 17B پارس جنوبی که ظرفیت برداشت 14 میلیون مترمعکب گاز (500 میلیون فوت مکعب) را در روز دارد، گفت: به دلیل شرایط نامناسب جوی این سکو نصب نشده است که به محض تثبیت این شرایط،  سکوی 17B هم نصب خواهد شد. 

تزریق منابع به پیمانکاران متناسب با پیشرفت پروژه 

وی با اشاره به اولویت بندی فازهای پارس جنوبی از سوی وزارت نفت که سبب به تولید رسیدن تعدادی از فازهای این میدان در دولت یازدهم شد، افزود: به دلیل تحریم‌ها، شرکت ملی نفت با محدودیت منابع مالی مواجه بود که براین اساس به اولویت بندی فازهای پارس جنوبی پرداخت که این موضوع سبب تولید تعدادی از فازها در دولت یازدهم شد؛ این درحالی است که اگر به اولویت بندی فازها نمی‎پرداختیم هم اکنون همه فازهای پارس جنوبی پیشرفت حدودی 80 درصدی داشتند بدون این که گازی برداشت شده و عایدی برای کشور داشته باشد. 

مشکین فام با اشاره به مشکلات شرکت صدرا برای ساخت 10 سکوی پارس جنوبی نیز افزود: برای ساخت 10 سکوی پارس جنوبی در یارد صدرا باید 200 میلیون دلار اعتبار در اختیار این شرکت قرار داده شود که تاکنون 140 میلیون دلار پرداخت شده است. 

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس افزود: چنانچه هر یک از این سکوها تکمیل شده و فازها وارد مدار شود، روزانه 25 میلیون دلار درآمدزایی به همراه دارد. 

وی افزود: با توجه به این که دیگر محدودیت منابع مالی برای تزریق منابع به پروژه‎های پارس جنوبی وجود ندارد، بر این اساس منابع مالی به پیمانکاران متناسب با پیشرفت پروژه‎ها تزریق می شود. 

استفاده از مشاور بین المللی برای طراحی تاسیسات جلوگیری از افت فشار گاز

وی با بیان این که افت فشار گاز در مخزن پارس جنوبی یک امر طبیعی است و مسئولان شرکت نفت و گاز پارس هم از قبل این موضوع را می دانستند، گفت: براین اساس با یک مشاور بین المللی فرانسوی برای طراحی تخصصی تاسیسات جلوگیری از افت فشار گاز مذاکره کرده و با این شرکت در حال همکاری هستیم.

مشکین فام با بیان این‌که این شرکت فرانسوی توتال نیست، افزود: توتال یک پیمانکار است و شرکت فرانسوی اشاره شده مشاور بین المللی است که قرار است طراحی تخصصی این تاسیسات را برای شرکت نفت و گاز پارس انجام دهد. 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این‌که هم اکنون در حال طراحی مفهومی این پروژه هستیم، ادامه داد: براساس این طراحی، به طراحی پایه و سپس طراحی پیشرفته اقدام خواهیم کرد. پس از آن تصمیم می گیریم که سکوی تقویت فشار را به چه صورتی بسازیم.

وی پیش بینی کرد که تا پایان امسال طراحی مفهومی ساخت سکوی تقویت فشار در میدان گازی پارس جنوبی به پایان برسد. 

مشکین فام گفت: هنوز نمی توانیم درباره تعداد سکوهای تقویت فشار گازی که قرار است در پارس جنوبی نصب شود صحبت کنیم؛ امکان دارد این سکوها به صورت مجتمع بوده و هر ناحیه یک هاب داشته باشد و یا این که در کنار هر سکو، یک سکوی تقویت فشار گاز نصب شود. 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: فعلا در حال بررسی این موضوع هستیم و در نهایت الگوی بهینه ای را که متناسب با اهداف شرکت نفت و گاز پارس و منافع کشورمان باشد انتخاب خواهیم کرد. 

پیشرفت 80 درصدی پیش نویس قرارداد فاز 11 پارس جنوبی 

وی با بیان این که افت فشار گاز در فاز 11 پارس جنوبی از همان ابتدا ملموس بود و براین اساس در قرارداد توسعه این فاز مسئله ساخت سکوی تقویت فشار گاز گنجانده شده است، ادامه داد:  قرار شده است ساخت این سکو الگویی برای سایر فازهای دیگر پارس جنوبی باشد؛ با این حال شرکت نفت وگاز پارس به موازات مطالعات شرکت توتال در این بحث، این موضوع به صورت مستقل با همکاری مشاور بین المللی فرانسوی پیگیری می‌کند. 

مشکین فام افزود: برای ساخت سکوهای تقویت فشار تا حد ممکن از ظرفیت ساخت داخل بهره خواهیم برد؛ ضمن این که پیمانکاران داخلی نیز باید در این بخش توان خود را ارتقا دهند. 

وی افزود: انتظار داریم سکوهای تقویت فشار گاز تا چهارسال آینده نصب در فاز 11 پارس جنوبی نصب شوند. 

مشکین فام با اشاره به نداشتن تجربه ایران در ساخت سکوهای تقویت فشار، تاکید کرد: فناوری ساخت سکوهای تقویت فشار باید حتما به ایران منتقل شود که بر این اساس شرکت توتال بازدیدی از یاردهای ایران در بوشهر، بندرعباس و خرمشهر داشته است تا نحوه آماده شدن این یاردها را برای ساخت این سکوها بررسی کند. 

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با اشاره به امضای موافقت نامه اصولی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی میان کنسرسیوم توتال، سی‎ان‎پی‎سی و شرکت پتروپارس در 18 آبان ماه امسال، گفت: هم اکنون 80 درصد پیش نویس قرارداد به پایان رسیده است و هم اکنون در حال انجام کارهای مربوط به ضمائم قرارداد هستیم. 

مشکین فام با تاکید بر این که پیش نویس قرارداد فاز 11 پارس جنوبی براساس منافع ملی تهیه می‌شود، ادامه داد: پیش نویس قرارداد نخستین باری است که از سوی ایران تهیه شده است و به پیمانکار تحویل می شود که آنها هم می توانند دیدگا‎ه‎های خود را به ما اعلام کنند. 

به گفته مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس، پیش از این و در قراردادهای بیع متقابل پیمانکاران پیش نویس قرارداد را آماده می‎کردند و به کارفرما تحویل می دادند که این بار در مدل جدید قراردادهای نفتی، کارفرما پیش نویس را آماده کرده و به پیمانکار تحویل می دهد. 

تعیین تکلیف «فرزاد بی» تا پایان امسال 

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس درباره تعیین تکلیف میدان «فرزاد بی» که ایران با کشور عربستان در این میدان مشترک است، گفت: هم اکنون مذاکرات فنی و مالی با هندی‌ها در جریان است که انتظار داریم تا پایان امسال تکلیف توسعه این میدان هم مشخص شود.

مشکین فام با بیان این که توسعه «فرزاد بی» پیچیده تر از میدان گازی پارس جنوبی است، افزود: این میدان به لحاظ میزان ترکیبات گوگردی، مخزن و فشار مخزن با میدان گازی پارس جنوبی کاملا متفاوت است؛ ضمن این که میعانات گازی هم در محصولات تولیدی این میدان قرار ندارد. 

وی همچنین درباره توسعه میدان‌های گلشن و فردوسی نیز افزود: توسعه بخش گازی این میدان‌ها بر عهده شرکت نفت وگاز پارس است که در حال حاضر شرکت ملی نفت به دنبال پیمانکار مطئنی برای توسعه این میدان‌هاست. ضمن این که هرگز توسعه این میدان‌ها از دستور کار شرکت نفت خارج نشده است. 

ایران به قطر می رسد

وی درباره ظرفیت برداشت گاز قطر از میدان گازی پارس جنوبی نیز گفت: براساس اطلاعات دریافتی، قطری‎ها ظرفیت 21 میلیارد فوت مکعبی برای برداشت گاز از این میدان مشترک دارند.

مشکین فام با اشاره به محدودیت‌های قطر در برداشت گاز از این میدان، افزود: صادرات گاز قطر از میدان گازی پارس جنوبی به ال‎ان‎جی محدود می شود؛ این در حالی است که ایران گاز برداشت شده از این میدان را به مصارف داخلی می رساند.

وی افزود برداشت گاز قطر از میدان پارس جنوبی به بازار ال ان جی بستگی دارد؛ با این حال این کشور روزانه به طور میانگین 600 میلیون مترمکعب ظرفیت برداشت دارد که ایران سال آینده به ظرفیت تولید 600 میلیون مترمکعبی از میدان گازی پارس جنوبی خواهد رسید.

کد خبر 274884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =