ریاض به بهبود وضع بازار جهانی نفت خوشبین است

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: قیمت های نفت در سال آینده (2017) با پایبندی اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به تعهداتشان در توافقنامه کاهش تولید، بهبود خواهد یافت و رکودی که به صنعت جهانی نفت آسیب زده است، متوقف خواهد شد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، خالد الفالح، در مراسم رونمایی بودجه سالانه عربستان گفت: ریاض نیازی به کاهش اضافی تولید، افزون بر محدودیت های تعهد شده اوپک و 11 کشور دیگر تولید کننده نفت در هفته های اخیر، احساس نمی کند.

وی افزود: هدف از توافق اخیر اوپک، برقرار کردن آرام و نامحسوس دوباره توازن در بازار جهانی نفت است که دچار مازاد عرضه بود.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: من بسیار امیدوار هستم که در سال آینده (2017) شاهد بهبود اوضاع اقتصادی و بازارهای نفت باشیم.

الفالح افزود: قیمت های ناپایدار کنونی باید به منظور ترغیب سرمایه گذاری در سال های آینده، افزایش یابد.

به گفته وی، قیمت های نفت خام میان 50 تا 100 دلار متوازن و پایدارخواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: سرمایه گذاری در صنعت جهانی نفت به علت رکود و قیمت های پائین برای سومین سال پیاپی کاهش یافته که منجر به افت میزان اکتشافات به کمترین سطح در 50 سال گذشته شده است.

اوپک و کشورهای تولید کننده عمده نفت مانند روسیه تصمیم گرفتند به منظور برطرف کردن مازاد عرضه کنونی و بهبود قیمت ها، با همکاری یکدیگر تولید را تا یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز کاهش دهند.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: دوره رکود، قیمت های پائین نفت و کاهش سرمایه گذاری در این بخش در بازارهای جهان، سپری شده است.

الفالح همچنین پیش بینی کرد که قیمت های نفت خام به صورت محسوسی در 2017 بالا برود.

وزارت دارایی عربستان در بیانیه ای در باره بودجه سال آینده این کشور اعلام کرد: ریاض انتظار دارد که در آمد نفت این کشور با 46 درصد افزایش به 480 میلیارد ریال (128 میلیارد دلار) برسد.

الفالح در باره سیاست های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، که رکس تیلرسون، مدیرعامل شرکت اکسون موبیل، را به عنوان وزیر امور خارجه دولت آینده این کشور معرفی کرده است، گفت: آنان با (صنعت) نفت آشنا هستند.

بر اساس توافق اوپک، تولید روزانه 13 کشور عضو این سازمان، تا یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز و 11 کشور غیرعضو اوپک از جمله روسیه و قزاقستان تا حدود 600 هزار بشکه از اول ژانویه 2017 کاهش خواهد یافت.

وزیر انرژی عربستان، ابراز اطمینان کرد که اعضای اوپک به میزان بالایی به کاهش تولید اعلام شده این سازمان پایبندی نشان دهند.

اوپک و کشورهای تولید کننده نفت هم پیمان آن، یک کمیته پایش برای تضمین پایبندی همه تولید کنندگان به تعهداتشان ایجاد کرده اند.

عصام المرزوق، وزیرنفت کویت گفت: نخستین نشست این کمیته در ژانویه (2017) در مکانی که هنوز تعیین نشده است، تشکیل خواهد شد.

سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی، نیز روز پنجشنبه (دوم دی ماه) مانند همتای عربستانی خود پیش بینی کرد که مداخله اوپک منجر به بالارفتن قیمت های جهانی نفت در سال 2017 شود.

کد خبر 275013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =