روند تامین گاز استان‎های شمالی و نقاط مختلف ایران عادی است

سخنگوی شرکت ملی گاز با بیان این که با وجود قطع صادرات گاز شرکت ترکمن‎گاز» به ایران، تامین گاز مناطق مختلف کشور از جمله استان‎های شمالی در بهترین شرایط قرار دارد، گفت: با تعهد ایران به قراردادهای بین المللی، صادرات گاز به ترکیه و سواپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان بدون مشکل جریان دارد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، شرکت «ترکمن گاز» از صبح دیروز (یکشنبه، 12 دی‎ماه) صادرات گاز به ایران را با ادعای طلب 1.8 میلیارد دلاری متوقف کرده است.

قطع گاز در حالی انجام شده است که شرکت ترکمن گاز در پی مذاکره با هیات ایرانی، توافق کرده بود روند صادرات گاز ادامه داشته باشد.

با وجود مذاکرات چند روز اخیر دو شرکت برای چگونگی بازپرداخت بدهی‎های گذشته با حفظ ادعاهای ایران مبنی بر خسارت کمی و کیفی، اما شرکت ترکمن گاز به طور ناگهانی و خارج از توافق به عمل آمده به صورت غیرمنطقی و در اقدامی مغایر با چارچوب قرارداد، بار دیگر با آغاز فصل سرما با این ادعا که باید مبلغ مورد مناقشه و اختلاف را به سرعت دریافت کند، از صبح دیروز اقدام به قطع گاز ارسالی به ایران کرده است.

مجید بوجارزاده، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران درباره وضع گازرسانی به بخش خانگی و صنعتی کشور، افزود: همواره تامین گاز بخش خانگی اولویت اصلی بوده و بر این اساس، دیروز 430 میلیون مترمکعب گاز برای بخش خانگی تامین شده است.

وی افزود: نیروگاه‎ها نیز دیروز 120 میلیون مترمکعب و صنایع 80 میلیون مترمکعب گاز مصرف کرده‎اند.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با بیان این که تامین گاز مجتمع‎های پتروشیمی نیز به خوبی ادامه دارد، گفت: دیروز 46.5 میلیون مترمکعب گاز به واحدهای پتروشیمی کشور تحویل داده شده است.

بوجار زاده تصریح کرد: دیسپچینگ (شبکه توزیع یکپارچه) شرکت ملی گاز، به صورت منطقه ای، عرضه گاز را مدیریت می کند تا تامین گاز بخش های مختلف در بهترین شرایط انجام شود.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران درباره صادرات گاز ایران به ترکیه نیز گفت: صادرات گاز به ترکیه بر اساس مفاد قرارداد جریان دارد و مشکلی وجود ندارد.

وی درباره سواپ (معاوضه) گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان نیز اظهار کرد: ایران همواره به تعهدها و قراردادهای بین المللی، پایبند بوده و خود را مقید به اجرای تعهدها می داند، بر این اساس سواپ گاز ترکمنستان ادامه دارد.

بوجار زاده با توصیه به هموطنان برای صرفه جویی در مصرف گاز، گفت: کاهش یک درجه ای دمای هوا، مشکلی برای ساکنان منازل ایجاد نمی کند، اما سبب صرفه جویی 6 درصدی در مصرف گاز کشور می شود که معادل تولید یک پالایشگاه گاز است.

خلف وعده و اقدام غیرمنطقی «ترکمن گاز»

شرکت ترکمن گاز در حالی مدعی طلب 1.8 میلیارد دلاری از شرکت ملی گاز ایران بابت صادرات گاز در سال‎های 1386 و 1387 شده که تهران آن را قبول نداشته و خواستار ارجاع موضوع به داوری بین المللی است.

در دیماه 1386 که سرمای زمستان به اوج خود رسید و بیش از 20 استان کشور با افت شدید دمای هوا و یخبندان روبه‌رو شدند، «ترکمن گاز» با سو استفاده از این فرصت و مغایر با قرارداد امضا شده، اعلام کرد قیمت گاز صادراتی خود را به ایران 9 برابر بالا برد و از 40 دلار به ازای هر هزار مترمکعب به 360 دلار افزایش می دهد.

دولت وقت ایران، به هر دلیلی در آن مقطع زمانی با این درخواست غیرمنطقی موافقت کرد و بدین ترتیب براساس محاسبات ترکمن گاز، طلبی حدود 1.8 میلیارد دلار به حساب ایران نوشته می شود. البته با گذشت زمان و پس از افت قیمت گاز در بازارهای جهانی، قیمت گاز صادراتی این کشور به ایران کاهش می یابد که همچنان ادامه دارد.

پس از استقرار دولت یازدهم، ایران به صورت ماهانه اقدام به تسویه بدهی گازی خود با ترکمنستان کرده است و بنابراین مبلغ دیگری به این طلب افزوده نمی شود.
شرکت ملی گاز ایران تصریح کرده با توجه به رفتار خلاف قرارداد شرکت «ترکمن گاز»، ایران با قطع واردات گاز از ترکمنستان با شتاب بخشیدن به ساخت خط لوله های در دست ساخت و تغییر موقت سوخت صنایع از گاز به سوخت مایع، می تواند نیاز نواحی شمالی شرقی کشور را رفع کند اما شرکت ترکمن گاز بازنده اصلی این ماجرا خواهد بود زیرا بزرگترین مشتری خود را از دست خواهد داد.

کد خبر 275140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =