شمارش معکوس برای برگزاری نخستین مناقصه نفتی

شرکت ملی نفت ایران روز گذشته (13 دی‎ماه) اسامی 29 شرکت اکتشاف و تولید بین‎المللی را که برای حضور در مناقصه‎های بالادستی صنعت نفت ایران تایید شده‎اند اعلام کرد و به این ترتیب، برگزاری مناقصه‎ها برای توسعه میدان‎های نفت و گاز در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، یک گام به مرحله اجرا نزدیک‎تر شد.

شرکت ملی نفت ایران با هدف توسعه میدان‎های نفت و گاز به خصوص میدان‎های مشترک و با در نظر گرفتن ضرورت افزایش ضریب بازیافت به منظور بهره‎برداری بهینه از میدان‎های قدیمی، مدل قراردادی جدیدی را تدوین و از شرکت‎های اکتشاف و تولید (E&P) خارجی معتبر و واجد شرایط دعوت کرد تا در فرآیند ارزیابی صلاحیت شرکت کنند؛ فرایندی که حالا شرکت ملی نفت ایران از نهایی شدن آن خبر داده و اعلام کرده است 29 شرکت مورد تایید قرار گرفته‎اند.

در شرایطی که بسیاری تصور می‎کردند از بین حدود 60 شرکت بین‎المللی متقاضی حضور در مناقصه‎های بالادستی صنعت نفت ایران، اغلب این شرکت‎ها تایید شوند و به مناقصه‎ها راه یابند، اما  به‎نظر می‎رسد همانطور که پیشتر علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده بود، انتخاب‎های سختگیرانه و دقیق در دستور کار این شرکت قرار داشته است.

کاردر با بیان این که با توجه به بهبود فضای رقابتی و مناسب شدن قیمت‎ها در پسابرجام، شرکت ملی نفت ایران در تصمیم‎گیری برای همکاری با شرکت‎های بین‎المللی، سختگیرتر شده است و شرکت‎های معتبر و تکنیکی در اولویت همکاری قرار دارند، اعلام کرده بود: «آن دسته از شرکت‎های بین‎المللی می‎توانند در مناقصه‎های نفتی ما شرکت کنند که در وهله نخست در زمره شرکت‎های اکتشاف و تولید (E&P) یا شرکت‌های بین‎المللی نفتی (IOC) بوده و افزون بر آن، به‎طور حتم رتبه اعتباری یکی از سه سازمان معتبر فیچ، استاندارد اند پورز و مودی را در اختیار داشته باشند». به گفته وی، بدون در نظر گرفتن شرکت‎های آمریکایی، حدود ٣٧ شرکت در دنیا با چنین شرایطی فعالیت می‎کنند.

حالا اسامی 29 شرکت تایید شده خارجی اعلام شده است؛ نام‎هایی که اغلب در دنیای انرژی شناخته شده‎اند. دی‎ان‎او نروژ، انی ایتالیا، توتال فرانسه، وینترسهل آلمان، اینپکس ژاپن، مرسک دانمارک، او‎ام‎وی اتریش، لوک اویل روسیه، شرکت انگلیسی- هلندی شل، شلمبرژه و ... . این انتخاب‎ها تایید می‎کند میدان‎های نفت و گاز ایران قرار نیست فرصتی برای آزمون و خطا باشد.

البته بیشتر این شرکت‎ها با آغاز دوران پسابرجام، مذاکرات خود را با شرکت ملی نفت ایران آغاز کردند و بسیاری از این مذاکرات به امضای تفاهمنامه‎های همکاری و قراردادهای محرمانگی منتهی شد. شرکت ملی نفت ایران از فرصت پسابرجام به بهترین شکل استفاده کرد و با امضای این تفاهم نامه‎‏های همکاری، امکان بهره مندی از نتایج مطالعات شرکت های بین المللی بر روی میدان های نفت و گاز  کشورمان را فراهم کرد. به عبارت دیگر تا همین جای کار، صنعت نفت ایران از فضای باز پسابرجام منتفع شده است. حالا باید در انتظار برگزاری نخستین مناقصه نفتی در قالب قراردادهای جدید نفتی بود. 29 شرکت بین‎المللی اکتشاف و تولید توانمند و 11 شرکت ایرانی که قابلیت تبدیل شدن به شرکت‎های اکتشاف و تولید را دارند، مجوز حضور در مناقصه‎های بالادستی صنعت نفت ایران را پیدا کرده‎اند. 

کد خبر 275141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =