۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
  • کد خبر: 275281
نوسان در بازار نفت بیشتر می‎شود

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد در سال 2017 میلادی نوسان در بازارهای جهانی نفت افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ابوظبی، فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی دیروز (یکشنبه 26 دی ماه) اعلام کرد اگر تولیدکنندگان عمده نفت به تعهد خود برای کاهش تولید پایبند باشند، قیمت های جهانی نفت در سال 2017 میلادی با نوسان هایی شدیدتر رو به رو خواهند شد.

در ماه نوامبر سال 2016 میلادی، کشورهای عضو اوپک توافق کردند تولید روزانه نفت خود را در مجموع یک میلیون و 200 هزار بشکه کاهش دهند و در ماه اکتبر این سال، تولیدکنندگان عمده غیر عضو اوپک نیز تعهد کردند که تولید روزانه خود را 558 هزار بشکه کاهش دهند.

بیرول گفت: پیش بینی می کنم که در نیمه نخست سال 2017 میلادی، شاهد بازگشت توازن به بازار نفت باشیم.

با این همه، وی هشدار داد که اگرچه توافق کاهش تولید می تواند به رشد قیمت نفت کمک کند، ممکن است از یک سو سبب تشویق تولیدکنندگان آمریکایی به افزایش تولید شود و از سوی دیگر، شاید بر تقاضای نفت تأثیر منفی بگذارد.

رئیس آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد مهمترین دغدغه کنونی وی، کاهش سرمایه گذاری در تولید جدید نفت به دلیل کاهش قیمت ها در دو سال اخیر است که سبب شد بسیاری از پروژه ها در سراسر جهان تعطیل شوند.

بیرول گفت: اگر امسال هیچ سرمایه گذاری عمده ای انجام نشود، ممکن است ظرف چند سال شاهد اختلافی عمیق در عرضه و تقاضای نفت باشیم که پیامدهایی جدی برای بازار خواهند داشت.

در پی پایان تحریم، ایران با توجه به هزینه پایین تولید نفت به یکی از جذاب ترین گزینه ها برای سرمایه گذاری نفتی تبدیل شده است و شتاب بخشی به روند امضای قراردادهای نفتی با شرکت های بین المللی می تواند از استقبالی گسترده از سوی آنها برخوردار شود.

کد خبر 275281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =