۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
  • کد خبر: 275315
روحانی: امروز در نفت و گاز هیچ تحریمی نداریم

رئیس جمهوری در نهمین نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی اعلام کرد که در بخش نفت و گاز هیچ تحریمی وجود ندارد.

به گزارش شانا، دکتر حسن روحانی عصر امروز (سه‌شنبه، 28 دی‌ماه) در نهمین نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی همزمان با سالروز اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خطاب به ملت ایران گفت: همه تحریم‌ها، تحریم‌های هسته‌ای، پس از اجرایی شدن برجام، در ۲۷ دی‌ماه پارسال، برداشته شده است و  امروز در نفت و گاز تحریمی نداریم.

وی افزود: امروز در حمل و نقل و بیمه، تحریمی نداریم، در مسائل بانکی با دولت‌ها و بانک‌های بزرگ دنیا رابطه‌مان عادی است البته بانک‌هایی که دارای سهام خصوصی هستند گاهی احتیاط‌های بیش از حدی را انجام می‌دهند و برخی کشورهای بزرگ و به‎ویژه آمریکا البته در اجرای برجام سنگ‌اندازی‌هایی را انجام می دهند و توقع ما هم از ابتدا نسبت به آمریکا این چنین بود وقتی دولتی دولت خصم است پیداست که از همه توانش برای اجرای یک توافق استفاده نکند، اما در عین حال، امروز مردم ما به حقوق‌ بسیار فراوانی در زمینه اقتصادی، دست یافته‌اند و اگر مشکلاتی باقی مانده آن مشکلات را باید حل و فصل کنیم.

رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که دستاوردهای برجام مشخصاً برای فقرا و حاشیه‌نشینان جامعه چه بوده است، با تاکید بر این‌که برجام متعلق به همه ملت و از جمله اقشار مستضعف است، گفت: اگر ۲۷ دی ماه پارسال برجام اجرایی نمی‌شد، فرضا تحریم‌ها تصاعدی بالا می رفت و شرایط فروش نفت ما ادامه پیدا می‌کرد، کل درآمد نفتی کشور در امسال ۳۲ تا ۳۳ هزار میلیارد تومان بیشتر نبود، در حالی که امسال تا پایان سال با اجرای برجام حدود 70 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی خواهیم داشت.

دکتر روحانی ادامه داد: امروز بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز گاز مصرف می‌کنیم، حال اگر سرمایه‌گذاری نکنیم، چگونه زندگی مردم تأمین می‌شود؟

وی افزود: درست آن سال‌هایی که می‌بایست اشتغال درست می‌شد و سال‌هایی بود که وضع نفت و درآمد نفتی ما بسیار خوب بود، متأسفانه به جای این‌که برای مردم شغل درست کنیم، رفتیم واردات را افزایش دادیم. آمار و ارقام این را نشان می‌دهد. امروز باید جبران کنیم.
دکتر روحانی یادآور شد: کار ساده ای نیست که چاه‌های بسته شده، دوباره باز شود و صنعت نفت کار بسیار عظیمی انجام داد و شاهد افتتاح طرح های صنعت پتروشیمی‌ هستیم.

رئیس‌ جمهوری گفت: در بخش نفت و گاز چیزی به نام تحریم نداریم و به اندازه‌ای که ‌بخواهیم تولید و صادر می‌کنیم و به هر که ‌بخواهیم می‌فروشیم و پولش به حساب می‌آید؛ نه در نقل و انتقال نفت مشکل داریم و نه در فروش نفت. در حوزه سرمایه‌گذاری نفت هم الان سرمایه‌گذاری خارجی انجام  می دهیم و یکی از سرمایه‌گذاری‌هایی که به زودی شاید نهایی شود، رقمی نزدیک به  پنج میلیارد دلار است.

دکتر روحانی افزود: از وزیر نفت سوال کردم که پس از برجام تجهیزات نفت، چقدر فرق کرده است، ایشان گفت که قیمت برخی تجهیزات در حوزه صنایع نفت نسبت به پیش از برجام یک دهم شده است.

کد خبر 275315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =