پتروشیمی کارون سالانه 300 میلیون دلار صرفه جویی ایجاد می کند

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون گفت: در صورت فعالیت فازهای 1 و 2 این شرکت با ظرفیت کامل، سالانه حدود 300 میلیون دلار صرفه جویی ارزی را در کشور شاهد خواهیم بود.

به گزارش شانا از ماهشهر، علیرضا صدیقی زاده امروز (دوشنبه، 4 بهمن ماه) در نشست خبری خود با اشاره به این که شرکت پتروشیمی کارون در 2 فاز طراحی شده است، گفت: این پتروشیمی تنها تولید کننده تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) در فاز نخست خود در ایران و خاورمیانه است که این فاز در دی ماه امسال با ظرفیت کامل در موارد تولید قرار داشت.

وی با بیان این که TDI ماده اولیه اسفنج هاست که برای استفاده در مبل ها، تشک ها و ... به کار می رود، افزود: فاز نخست پتروشیمی کارون دارای ظرفیت 40 هزار تن در سال است که پیش بینی می شود 70 درصد ظرفیت تولید این ماده در کشور استفاده و 30 درصد مازاد صادر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با اشاره به این که فاز دوم این مجتمع مسئولیت تولید متیل دی فنیل دی ایزوسیانات (MDI) با ظرفیت 40 هزار تن در سال را دارد، اظهار کرد: پتروشیمی کارون نه تنها در خاورمیانه بلکه در غرب آسیا اولین تولیدکننده این ماده است.

صدیقی زاده با اشاره به این که MDI ماده اولیه اسفنج هایی است که انتظار سختی و مقاومت از آنها می رود مانند زیره کفش، داشبورد خودرو و ... ادامه داد: با به ظرفیت رسیدن فاز 2 پتروشیمی کارون، پیش بینی می شود تمام تولیدات این محصول در داخل مصرف شود و کشور از واردات این محصول بی نیاز می شود.

صادرات جهانی TDI پتروشیمی کارون

وی با اشاره به این که بیشترین صادرات محصول TDI پتروشیمی کارون به عراق انجام می شود، گفت: همچنین این محصول به کشورهای ایتالیا، آلمان، سوئد، یونان، روسیه، ترکیه، هند، آذربایجان، پاکستان، پرو و نیجریه صادر شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون هزینه انجام 2 فاز  این مجتمع را 350 میلیون یورو اعلام کرد و تصریح کرد: در ابتدا کماتور سوئد به عنوان لایسنسور این مجتمع در نظر گرفته شده بود اما این شرکت در سال 94 سهام خود را به پتروشیمی بندر امام واگذار کرد و هم اکنون 98 درصد سهام این شرکت متعلق به پتروشیمی بندرامام زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس است.

وی با تأکید بر این که کماتور سوئد سهمی در پتروشیمی کارون ندارد، ادامه داد: اما تعهدات این شرکت در خدمات تکنیکال و فنی تا زمانی که 2 فاز این شرکت به ظرفیت کامل برسند به قوت خود باقی است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با اشاره به این که فاز نخست مجتمع در 6 ماه نخست امسال به 45 تا 46 درصد ظرفیت خود در مدار تولید بود، گفت: با رفع مشکلات موجود با استفاده از توان داخلی این فاز  توانسته با 111 درصد ظرفیت فعالیت کند.

صدیقی زاده با بیان این که محصول MDI پتروشیمی کارون با ظرفیت 50 درصد فعالیت دارد، اظهار کرد: با تعمیر یکی از تجهیزات این فاز، می توان با توان بالاتری تولید داشت.

وی به قطع واردات TDI به کشور از سال گذشته اشاره کرد و گفت: پتروشیمی کارون تولیدات TDI خود را در بورس با توجه به قیمتهای جهانی عرضه می کند.

عرضه پایدار MDI از نیمه نخست سال 96

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون امیدواریم که فاز دوم این مجتمع در 22 بهمن امسال به صورت رسمی به بهره برداری برسد، گفت: عرضه پایدار MDI از نیمه نخست سال 96 انجام می شود.

صدیقی زاده با اشاره به این که MDI در 8 گرید اصلی عرضه می شود افزود: پتروشیمی کارون 3 گرید اصلی مورد نیاز بازار در این مجتمع تولید می شود.

صدیقی زاده با اشاره به این که در زمان تحریم، تجهیزات و کاتالیست های مورد نیاز این شرکت با هزینه های بالایی از شرکت های فرعی خریداری می شد، تصریح کرد: آزاد شدن فضای اقتصادی و اجرایی شدن برجام، حدود 10 تا 12 درصد کاهش قیمت تمام شده را به همراه داشت.

وی همچنین از سرمایه گذاری باسف در زنجیره پلی اتیلن صنایع پایین دست صنعت پتروشیمی خبر داد.

کد خبر 275371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =