۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
  • کد خبر: 275383
نفت 55 دلاری در لایحه و کمیسیون تلفیق بودجه 96

نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق بودجه 96 در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که قیمت نفت در لایحه دولت و کمیسیون تلفیق برای بودجه سال آینده 55 دلار برای هر بشکه در نظر گرفته شده است.

به گزارش شانا، رحیم زارع، نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق بودجه 96 با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر گفت: این کمیسیون روز یکشنبه (سوم بهمن ماه) با سه شیفت کاری برای بررسی و مصوبه‎های بودجه به بحث و گفت‎وگو پرداخته است و چگونگی منابع درآمدها و بودجه پیشنهادی دولت را بررسی و تحلیل و در نهایت تصویب کرده است.

وی افزود: نسبت بودجه سال 96 را با برنامه ها و قوانین دائمی، اقتصاد مقاومتی و قانون اساسی بررسی و پیشنهادها را ارائه می کنیم.

نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق بودجه 96 گفت: در بودجه پیشنهادی دولت دو منبع مالی نفت و مالیات به‎عنوان مهمترین منابع مالی در نظر گرفته شده است.

زارع اعلام کرد که قیمت نفت خام در لایحه و کمیسیون تلفیق 55 دلار برای هر بشکه در نظر گرفته شده است.

وی گفت: منابع مالی حاصل از فروش نفت 36 درصد بودجه را شامل می شود و از دیگر مصوبه‎های کمیسیون به دریافت مالیات است که کارکنان تا حقوق یک میلیون و 500 هزار تومان، از پرداخت مالیات معاف می‎شوند.

نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق بودجه 96 گفت: رکود کشور ما بیش از سه سال طول کشیده است که تاکنون برای دیگر کشورها بیش از سه سال نبوده است.

زارع در باره تکیه اقتصاد و بودجه کشور بر اقتصاد مبتنی بر نفت اشاره کرد و گفت: در این بودجه نیز تکیه بر فروش نفت خام است.

وی افزود: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 96، دولت مجاز شد از محل افزایش پنج درصدی قیمت فرآورده‎های نفتی تا سقف 15 هزار میلیارد ریال صرف توسعه زیرساخت های صنعت نفت کند، این به معنای افزایش قیمت فرآورده‎های نفتی در سال 96 نیست.

نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق بودجه 96  ادامه داد: مصوب شد شرکت ملی نفت ایران معادل ریالی چهار میلیون تن تا سقف 30 هزار میلیارد ریال را برای بنیاد مسکن و آسفالت مدارس و همچنین موارد مشخص در قانون اختصاص دهد.

نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق بودجه 96  گفت: همچنین مقرر شد بخشی از مطالبات پیمانکاران و طلبکاران از دولت از طریق اوراق مشارکت تامین شود.

وی با بیان این‌که قیمت نفت در لایحه دولت و کمیسیون تلفیق برای بودجه سال آینده 55 دلار برای هر بشکه در نظر گرفته شد، ادامه داد: دولت پیش بینی کرده بود 20 درصد درآمد حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی اختصاص یابد که ما آن را به 30 درصد افزایش دادیم.

زارع افزود: 14.5 درصد از درآمد فروش نفت سهم شرکت ملی نفت ایران و سه درصد برای مناطق نفت‎خیز و کمتر توسعه یافته که سر جمع آن 118 هزار میلیارد تومان یعنی 36 درصد بودجه می شود و 44 هزار و 277 میلیارد تومان واگذاری دارایی‎های مالی دولت مانند سهام شرکت‎ها، اوراق قرضه و اوراق مشارکت است.

وی گفت: سرجمع کل بودجه 320 هزار میلیارد تومان است که پیش بینی می کنیم 2 درصد یعنی 6 هزار و 400 میلیارد تومان به آن اضافه شود.

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس و عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 گفت: مطابق برنامه‎ها قرار شد دولت 2 میلیون و 500 هزار بشکه نفت صادر کند و در بودجه نرخ ارز 3300 و  قیمت نفت هم 55 دلار برای هر بشکه پیش بینی شده است و دولت در بند ج تبصره 1 قانون بودجه آورده است که اگر به درآمد 116 هزار میلیارد تومان نرسید بتواند از حساب ذخیره ارزی برداشت کند.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه هم این اجازه به دولت داده شده است تا در مواقعی که نیاز شد و به درآمدهای پیش بینی شده نرسید از حساب ذخیره ارزی برداشت کند و به اعتقاد بنده این کار صحیح نیست.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 با اشاره به این‎که نفت و مالیات دو منبع مهم درآمدی دولت گفت: نفت باید به عنوان یک سرمایه ملی حفظ شود و دولت نباید از پول آن برای هزینه اش استفاده کند همچنین پول نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود تا بتوان از آن برای توسعه و پیشرفت کشور بهره برد.

لاهوتی با اشاره آزمایشی بودن قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: عمر این قانون به پایان رسیده و  مجلس تا پایان سال 96 آن‎ را تمدید کرده است و مصوبه جدید مجلس در جهت رفع نگرانی هموطنان به موضوع دریافت مالیات بر ارزش افزوده از محصول نهایی و یکبار می پردازد.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده در همه جای دنیا از مصرف کننده دریافت می شود و این ایراد بر سازمان امور مالیاتی وارد است که از یک محصول چند بار مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کند که پس از اجرای این مصوبه دیگر این‌چنین نخواهد بود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 مجلس شورای اسلامی افزود: دولت قرار است دو میلیون و 500 هزار بشکه در روز نفت صادر کند و قیمت ارز از حدود 2 هزار و 900 تومان در بودجه به حدود 3300 تومان در بودجه سال 96 افزایش یافته است.

لاهوتی گفت: روند وصولی دولت از مالیات نشان می دهد که درآمدهای پیش بینی شده از مالیات، محقق شده است.

وی افزود: بودجه ناشی از درآمدهای نفتی در سال 94 برای امسال 74 هزار میلیارد تومان پیش بینی شد که امسال این رقم برای سال آینده به 111 هزار میلیارد افزایش یافت و مالیات هم پارسال 103 هزار میلیارد تومان بود که امسال 112 هزار میلیارد تومان شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 مجلس شورای اسلامی افزود: باید به نقطه ای برسیم که اتکا بودجه به نفت قطع شود و همه درآمدهای ناشی از فروش نفت در صندوق توسعه ملی ذخیره شود.

لاهوتی گفت: پارسال هزار میلیارد تومان بودجه برای قطار شهری در نظر گرفته شد که دولت در مجموع 200 میلیارد تومان بیشتر پرداخت نکرد.
 
وی افزود: امسال با کاهش 40 درصدی حدود 600 میلیارد تومان به علاوه هزار و 250 میلیارد تومان تضمین اوراق مشارکت برای این منظور در نظر گرفته شده است.

کد خبر 275383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =