توسعه استفاده از خودورهای پایه گازسوز اولویت دارد

وزیر نفت بر استفاده هر چه بیشتر از خودروهای پایه گازسوز در ناوگان حمل و نقل کشور تاکید کرد.

به گزارش شانا، مهندس بیژن زنگنه صبح امروز (دوشنبه، 11 بهمن ماه) در آیین امضای قرارداد عملیاتی کردن فاز نخست طرح «جایگزینی ١٤٠ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز با پیمایش بالا» گفت: اقدام‎های زیادی برای اجرایی شدن طرح‎های بند «ق» انجام شده است، سقف مصوبه برای پرداخت یارانه از طریق طرح‎‎های تصویب شده در شورای اقتصاد به بیش از 15 میلیارد دلار می‎رسد، 7.5 میلیارد دلار به طرح توسعه ناوگان ریلی، 2.5 میلیارد دلار برای اجرای طرح نوسازی ٦٥ هزار دستگاه کامیون و کشنده، اتوبوس‎ها، تاکسی ها، گازرسانی صنایع و گازرسانی روستایی تخصیص داده شده است.

وی افزود: نخستین باری است که از ظرفیت‎های هدر رفته در اقتصاد ملی برای توسعه اقتصاد ملی و اشتغال آفرینی استفاده می‎کنیم و همه در این طرح‎ها برنده خواهند بود، برای نمونه دولت می تواند مقدار گازوئیل صرفه جویی شده را برای صادرات استفاده کند و این موضوع سبب درآمدزایی می شود.

وزیر نفت تصریح کرد: مردم از چنین طرح‎هایی استفاده می کنند و این اقدام‎ها سبب بهبود شرایط زیست محیطی می‎شود و کارخانه‎ها فعال می‎شوند و از محل سفارش ساخت خودرو، واگن و اتوبوس برای کارخانه‎ها اشتغال ایجاد می‎شود.

زنگنه ادامه داد: توسعه مصرف سی ان جی با موتورهای پایه گازسوز برای ما اهمیت بسیاری دارد، اگر سی ان جی نبود ما برای تامین مصرف سوخت خودروها با مشکل روبه‎رو می شدیم، اکنون معادل 20 میلیون لیتر سی ان جی در خودروها مصرف می‎شود، که این ذخیره ای برای استفاده در روزهای سرد سال و متعادل کردن شبکه گازرسانی کشور است.

وی عنوان کرد: در طرح‎های گازرسانی روستایی حدود 98 درصد کالاهای مورد نیاز از تجهیزات ساخت داخل استفاده می‎شود و نیروی انسانی ایرانی در آنها فعال می‎شوند.

امکان تعریف سالانه 100 میلیارد دلار پروژه در قالب طرح‎های بند «ق»

وزیر نفت گفت: اجرای این طرح‎ها اقدام بسیار مهمی در اقتصاد به شمار می‎آید که  ظرفیت زیادی برای تعریف پروژه و وجود دارد، به طوری که در صورت اقتصادی بودن پروژه‎ها می توان سالانه 100 میلیار دلار پروژه تعریف کرد.

زنگنه تصریح کرد: آغاز به دلیل دشوار بودن فرآیند اجرا، سخت است، با این حال طرح‎ها در شورای اقتصاد به سرعت تصویب شد و امیدواریم که روند اجرایی شدن طرح‏ها هم شتاب گیرد و این کار توسعه یابد زیرا زمینه های زیادی برای اجرا وجود دارد که می توانند سبب اشتغال آفرینی شوند.

وی بهینه سازی مصرف را یک مسئولیت ملی و در راستای اقتصاد مقاومتی است دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی باید اقتصادی کارآمد، بهینه، مردمی، عدالت محور باشد و این طرح‎ها که در آنها مردم نفع می‎برند و منفعت تنها برای گروهی خاص نیست، این ویژگی‎ها را دارند.

 وزیر نفت ضمن تبریک آغاز دهه فجر و ابراز خرسندی از امضای این قرارداد در آستانه آغاز دهه فجر، گفت: فکر بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ کل کشور، پیش تر به شکلی دیگر برای طرح‎های گازرسانی روستایی انجام می‎شد، اما در بودجه کل کشور سال 93  با همکاری اعضای کمیسیون برنامه و بودجه ارتقا یافت.

زنگنه تصریح کرد: در این زمینه مجلس شورای اسلامی هماهنگی زیادی با دولت داشت و این موضوع به یک شاهکار همکاری میان دولت و مجلس بدل شد، بعدها بند «ق» نیز وارد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور شد.

وی با اشاره به یارانه ها به عنوان ظرفیتی عظیم،گفت: یارانه‎های پرداختی برای سوخت و انرژی برای ما یک تهدید به شمار می‎آید، در زمانی که قیمت نفت 80 تا 90 دلار برای هر بشکه بود طبق محاسبه ای مشخص شد سالانه بابت سوخت 70 میلیارد دلار یارانه پرداخت می‎شود و اکنون این رقم حدود 45 تا 50 میلیارد دلار است.

وزیر نفت تصریح کرد: این موضوع یک تهدید برای اقتصاد ایران به شمار می‎آید، زیرا پول ملت هدر می‎رود، اما اکنون اجرای طرح‎های بند «ق» به فرصتی بدل شده است، به طوری که از محل این 50 میلیارد دلار هر اندازه صرفه جویی شود، می توان از آن استفاده کرد.

تصویب بند «ق» ابتکار و خلاقیت بزرگی بود

زنگنه با بیان این که از نظر من هنوز کار اصلی انجام نشده است و جای کار بسیاری دارد، گفت: تصویب بند «ق» ابتکار و خلاقیت بزرگی بود، گفت: بخش عمده ای از پروژه‎ها در صنعت نفت تعریف شد و در برخی طرح‎ها پیشرفت مطلوب بود اما در برخی پروژه ها مانند مترو متاسفانه هنوز نتوانسته ایم اقدامی انجام دهیم.

وی افزود: من همچنان بر  کمک به توسعه شبکه مترو اصرار دارم و امیدوارم تا پایان این دولت موفق به اجرای این طرح شویم زیرا توسعه شبکه مترو یکی از بهترین روش‎های صرفه جویی و کمک به تحقق اهداف زیست محیطی است.

وزیر نفت درباره مسئله محیط زیست گفت: ما امروز در نقطه ای هستیم که نمی‎توانیم از مسئله محیط زیست چشم پوشی کنیم و باید شبکه ای از حمل و نقل  شامل مترو، اتوبوس، تاکسی، مترو داشته باشیم و این زنجیره را در شهرهای بزگ تکمیل کنیم زیرا هر اندازه پیمایش افزایش یابد، پول بیشتری از محل صرفه جویی پرداخت می‎شود.

 فعال کردن اقتصاد با اهرم بهینه سازی مصرف

زنگنه با تاکید بر این که وزارت نفت به تعهدهای خود عمل می کند، گفت: این طرح‎ها سبب بهینه سازی مصرف سوخت می شود و اجرای این طرح‎ها تنها بهینه سازی نیست و در واقع فعال کردن اقتصاد با اهرم بهینه سازی است.

وزیر نفت در پایان یادآور شد: یکی از مهمترین بخش‎هایی که می تواند دراقتصاد ایران اشتفغال و تحرک ایجاد کند تقاضاهایی است که از طریق کالاهای بهینه سازی به اقتصاد ایران تزریق می شود و این طرح‏‎ها می تواند شامل تولید خودرو، اتوبوس‎‎ و کامیون‎هایی با مصرف بهینه سوخت، ساخت واگن و توسعه حمل و نقل ریلی، فعالیت در زمینه‎های تاسیسات سرمایشی و گرمایشی و ساخت و سازها باشد و تنها فرق با گذشته این است که ما پول را پس از صرفه جویی پرداخت می کنیم.

کد خبر 275470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =