22 جایگاه عرضه سی‎ان‎جی در سراسر کشور افتتاح می‌شود

با تکمیل و راه اندازی همزمان 22 جایگاه سوخت سی ان جی، 37 هزار متر معکعب در ساعت به ظرفیت کل این سوخت در کشور افزوده شد.

به گزارش شانا علی مهرابی، مدیر گاز طبیعی فشرده (سی‎ان‎جی) شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران امروز (یکشنبه، 17 بهمن‎ماه) در یک نشست خبری گفت: با پایان یافتن عملیات ساخت این 22 جایگاه و راه اندازی آنها، 146 نازل سوخت‎گیری به مجموع جایگاه‎های عرضه سی‎ان‎جی کشور افزوده شده است.

وی افزود: این تعداد جایگاه در استان‎های آذربایجان شرقی، مازندران، سمنان، فارس، قزوین، البرز، کرمانشاه، هرمزگان، خراسان رضوی، ایلام، گیلان و کهکیلویه و بویر احمد به بهره برداری رسیده است.

به گفته مدیر سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی، تعداد کل جایگاه‎های سی‎ان‎جی هم اکنون به دو هزار و 382 باب رسیده است.

مهرابی راه اندازی کامل پنج باب جایگاه ازسوی بخش خصوصی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: زمین تجهیزات تکمیل و راه اندازی این پنج جایگاه به‎طور کامل به همت بخش خصوصی انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین هفت جایگاه سی ان جی (به جز زمین آن) از سوی دولت راه اندازی شده و مابقی نیز توسط بخش خصوصی با ارائه یارانه از سوی دولت به بهره برداری رسیده است.

نشست خبری علی مهرابی ،مدیر طرح و احداث جایگاه های سی ان جی

مدیر سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی تصریح کرد: با راه اندازی این 22 جایگاه برای حدود 220 نفر به طور مستقیم و برای تعداد زیادی نیز به صورت غیر مستقیم اشتغال‎زایی ایجاد شده است.

مهرابی درباره ضرورت حضور بخش خصوصی در راه اندازی جایگاه‎های سی ان جی گفت: افرادی که دارای زمین مناسب هستند و تمایل دارند در این حوزه سرمایه گذاری کنند می توانند درخواست خود را به مناطق 37 گانه شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران ارائه دهند.

وی تاکید کرد: برای سرمایه گذاران در این بخش ارائه کارمزد ویژه به مدت هفت سال در نظر گرفته شده، کارمزدهای ویژه برای کلانشهرها 140 تومان و برای شهرهای معمولی 120 تومان در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش کارمزدهای معمولی برای بخش خصوصی هم اکنون 80 تومان و برای جایگاه های شهرداری 70 تومان است.

برند سازی در سی‎ان‎جی در جریان است

مهرابی با بیان این‌که در بخش مایع و سی‎ان‎جی شرکت‎های برند کار خود را آغاز کرده اند، گفت: در این زمینه چند شرکت تائید شده‎اند.

به گفته وی، برخی برندها و نمایندگان شرکت‎های خارجی هم متقاضی فعالیت در ایران هستند که البته هنوز به‎طور مستقیم تائید نشده اند.

افزایش کارمزد جایگاه‎داران در حال پیگیری است

مهرابی درباره افزایش کارمزد جایگاه‎داران گفت: افزایش کارمزد جایگاه‌داران در حال پیگیری است و مذاکراتی با شورای اقتصاد و وزیر نفت انجام شده است که امیدواریم تا پایان سال به سرانجام برسد.

وی افزود: امیدواریم با این پیگیری ها، کارمزد جایگاه‎داران به اندازه نرخ تورم افزایش یابد

مدیر طرح احداث جایگاه‌های سی‎ان‎جی با اشاره به تقاضای شرکت فولکس واگن برای ساخت خودروی پایه گازسوز اظهار کرد: این شرکت آلمانی از ما تقاضای گاز کرده است و ممکن است بر اساس این، اقدام به ساخت خودروی پایه گازسوز کند اما چشم امید ما به خودروسازان داخلی است.

به گفته مهرابی، مطلوب وزارت نفت این است که خودروی پایه گازسوز با پیمایش حداقل ۳۰۰ کیلومتر طراحی شود زیرا این موضوع نیاز کشور است.

وی افزود: وزیر نفت در همین باره نامه‎ای به وزیر صنعت ارسال کرده که این نامه در حال پیگیری است.

علی مهرابی ،مدیر طرح و احداث جایگاه های سی ان جی  

راه اندازی سیمفا برای معاینه فنی خودروها

مهرابی گفت: روز گذشته یک سیستم برای معاینه فنی خودروها به نام سیمفا راه‎اندازی شده است که این سامانه سبب می‎شود اگر مخزن خودرو دچار مشکل باشد، به خودرو گاز نرسد.

به گفته وی، این سامانه تایید و تصویب شده است و شامل خودروهای گازسوز هم می شود.

مدیر طرح احداث جایگاه‎های گاز طبیعی فشرده با بیان این‎که این ظرفیت وجود دارد که ۵۰ درصد سوخت حمل و نقل با سوخت سی‎ان‎جی پوشش داده شود، اگر خودروساز خودروی پایه گازسوز با پیمایش مناسب و کیفیت بالا تولید کند، همه قشور جامعه به به این سوخت روی می‎آورند.

استفاده از LPG در دستور کار شرکت نیست

مهرابی با بیان این‌که استفاده از سوخت ال‎پی‎جی در دستور کار ما نیست، گفت: اقدام‎های کنونی غیر قانونی و خطرناک است.

وی تاکید کرد: سیاست اصلی ما در استفاده از سوخت جایگزین تنها سی‎ان‎جی است که دارای استاندارد بالاست و خطرناک نیست.

وی یادآوری کرد: البته برخی از مصرف‌کنندگان مخازن خودروهایشان را دستکاری می‎کنند که این کار خطرناکی است و برای انجام این کار باید به مراکز مجاز مراجعه کرد.

کد خبر 275548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =