روش اجرای پروژه صادرات گاز ایران به عمان بزودی نهایی می‎شود

وزیر نفت از نهایی شدن روش انجام کار احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان میان 2 کشور تا پایان ماه فوریه خبرداد.

به گزارش شانا، مهندس بیژن زنگنه ظهر امروز (سه‌شنبه، 19 بهمن ماه) پس از مذاکرات میان هئیت‎های متشکل از مسئولان و مدیران وزارت نفت ایران و عمان در یک نشست خبری مشترک با محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان گفت: در ادامه نشست‎های دائمی با برادرم آقای دکتر محمد الرمحی، امروز نشست بسیار مفیدی داشتیم، محور گفت‎و‎گوهای ما به طور‎طبیعی پس از بحث درباره تحولات بازارهای جهانی نفت خام نفت و ابراز خوشبختی دو طرف از وضعی که به دلیل تصمیم‎های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و همکاری کشورهای غیرعضو این سازمان حاصل شده است، مذاکره بر سر پروژه احداث خط لوله صادرات گاز میان ایران و عمان بود.

وی با بیان این که عمان، یکی از کشورهای غیر عضو اوپک که به کاهش تولید داوطلبانه متعهد شده بود از یکم ژانویه به تعهد خود عمل کرده است.

وزیر نفت با اشاره به ادامه فرآیند فعالیت‎های رو به جلو مربوط به پروژه احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان، گفت: نقشه برداری در آب‎های عمیق که ظرف چند ماه آینده تمام می شود و  پس از آن ما وارد مرحله رفتن به مناقصه می شویم، از مهمترین بحث‎های مذاکرات امروز میان دو طرف بود.

مهندس زنگنه عنوان کرد: شرکت های خارجی علاقه مند به مشارکت در احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان و موضوع بازاریابی گاز از جمله شرکت توتال فرانسه، شرکت انگلیسی-هلندی شل، میتسوئی ژاپن، کوگس کره جنوبی و یونیپر آلمان در جمع هئیت‎های ایرانی و عمانی گزارش‎ها و توضیحاتی ارائه دادند در نتیجه پرسش‎هایی مطرح و مواضع ما روشن شد.

وی افزود: من فکر می کنم درباره اجرای پروژه و روش آن پیش از پایان فوریه با همکاران عمانی به نتیجه برسیم، امروز بحث‎های بسیار جدی و در محیطی صمیمانه و دوستانه میان هیئت‎های ایران و عمان برگزار شد.

وزیر نفت اظهار کرد: سند امضا شده، موافقتنامه‎ای میان شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت و گاز عمان با عنوان چارچوب کلی توافق برای احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان بود، با توجه به پایان مهلت این سند با امضای دوباره این چارچوب توافق (Frame work Agreement) تمدید شد.

زنگنه گفت: کارهای زیادی در حال انجام است، یکی از تصمیم‎ها این است که گاز ایران در بخشی از ظرفیت عمان ال ان جی به گاز طبیعی مایع شده (ال‎ان‎جی) تبدیل شود و آنها ال‎ان‎جی را برای فروش و صادرات به ما تحویل دهند.

وی اظهار کرد: نگاه ما به پروژه احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان تنها یک معامله بازرگانی نیست بلکه این پروژه به پیوندهای سیاسی، فرهنگی و تاریخی دو کشور و روابط راهبردی تهران-مسقط عمق می‌بخشد و به صورت پایدار روابط ما را مستحکم می‎کند.

وزیر نفت با دیگر با تشکر از حضور آقای الرمحی در ایران به عنوان کشور دوم خود، گفت: به امید خدا کارهای مربوط به پروژه را از نزدیک دنبال خواهیم کرد و پیش خواهیم برد.

مهندس زنگنه تاکید کرد: روش انجام کار احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان تا پایان فوریه میان دو کشور نهایی می‎شود، پیشنهادهای متعددی مطرح شده است و ما گزارش‎ها را دریافت کردیم قرار شده است ما پیشنهادهایی آقای الرمحی را باید بررسی و تا پایان ماه میلادی فوریه نهایی کنیم.

وی افزود: من فکر می کنم پروژه صادرات گاز ایران به عمان نیاز به یک میلیارد و 200 میلیون دلاری سرمایه گذاری داشته باشد که این برآورد با درنظر گرفتن عبور از آب‎های عمیق است.

ایران خواهان ورود به بازار ال ان جی است

وزیر نفت گفت: شرکت‎های خارجی گزینه های مختلفی را پیشنهاد داده اند، امروز مذاکرات کاملی با آنها داشتیم و قرار است درباره آنها تصمیم بگیریم، به طوری که مذاکرات امروز ما را به تصمیم نزدیک کرد.

وی در پاسخ به پرسشی در باره این که آیا خط لوله صادرات گاز ایران به عمان انشعابی برای فروش گاز به امارات خواهد داشت، گفت: هیچ وقت چنین بحثی مطرح نبوده است، اما بحث درباره صادرات دوباره (re-export) از طریق خاک عمان پیش‎تر مطرح بوده است.

کد خبر 275603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =