توافق اوپک بازتاب خوبی در بازار نفت داشته است

وزیر نفت ونزوئلا شرایط کنونی کاهش تولید اعضای اوپک و پایبندی آنها به تعهدهایشان و بارتاب اجرایی شدن توافق این سازمان در بازارهای جهانی نفت خام را مطلوب ارزیابی کرد.

به گزارش شانا، نلسون پابلو مارتینز شامگاه سه شنبه (19 بهمن ماه) پس از دیدار و مذاکرات هیئت ایرانی و ونزوئلایی در محل هتل اسپیناس پالاس تهران در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات خوبی با وزیر نفت ایران داشتیم و درباره توافق اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید و در پی آن توافق تاریخی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در وین برای مشارکت در بهبود شرایط بازار نفت بحث و گفت‎و گو کردیم.

وی افزود: شواهد کنونی در بازارهای جهانی نفت خام حکایت از این دارد که اجرایی شدن برنامه کاهش تولید اوپک و همکاری غیراوپکی ها، تاثیر مثبتی بر قیمت‎ها و بازار نفت داشته است و تولیدکنندگان تاکنون به شکل مطلوبی به تعهد کاهش تولید خود پایبند بوده اند.

وزیر نفت ونزوئلا با بیان این که تصمیم اعضای اوپک بازتاب خوبی در بازار نفت داشته است، گفت: ما شرایط و تحولات بازارهای جهانی نفت خام را به دقت زیرنظر خواهیم داشت.

مارتینز تصریح کرد: کمیته وزارتی نظارت بر بازار که ونزوئلا یکی از اعضای آن به شمار می آید، به دقت بر مقدار کاهش تولید و پایبندی اعضا به تعهدهایشان نظارت می‎کند؛ روند کاهش تولید اعضا و پایبندی آنها تاکنون مطلوب بوده است.

به گزارش شانا، کویت و روسیه ریاست مشترک کمیته پایش و نظارت بر رعایت طرح کاهش تولید کشورهای عضو و غیر عضو  اوپک را بر عهده دارند که نمایندگان کشورهای الجزایر و ونزوئلا عضو این سازمان و عمان از کشورهای تولید کننده نفت غیر عضو اوپک، در آن حضور دارند.

اعضای اوپک ٣٠ نوامبر سال ٢٠١٦ (١٠ آذرماه) در وین توافق کردند روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه از مجموع تولید نفت خام خود بکاهند و این رقم را به ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز برسانند.

در همین حال کشورهای غیرعضو اوپک برای کمک به کاهش مازاد عرضه نفت در بازار، در نشست تاریخی ١٠ دسامبر (٢٠ آذرماه) اوپک و غیراوپک در وین متعهد شدند از یکم ژانویه تولید خود را روزانه ٦٠٠ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

در پی اجرایی شدن توافق اعضای اوپک و همراهی کشورهای غیرعضو این سازمان، قمیت‎های جهانی نفت خام هم اکنون در سطوح بالای ٥٠ دلار برای هر بشکه معامله می شود.

 مارتینز، تعدادی از مدیران ارشد شرکت ملی نفت ونزوئلا (پی دی وی اس ای) و مقام‎های وزارت امور خارجه ونزوئلا امشب همراه هئیت ونزوئلایی به ریاست دلسی الوئینا رودریگز گومز، وزیر امورخارجه ونزوئلا در سفر به تهران بودند.

امیر حسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی، بهروز بیک علیزاده، سرپرست اداره کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت نیز از اعضای هیئت ایرانی به ریاست بیژن زنگنه، وزیر نفت بودند.

کد خبر 275618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =