۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
  • کد خبر: 275636
اقدام عملی دولت یازدهم برای جلوگیری از خام فروشی

اولویت دهی به تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، فراخوان احداث طرح فراگیر پالایشی سیراف، پیگیری طرح‎های ساخت پالایشگاه‎های جدید و همچنین امضای قرارداد نوسازی پالایشگاه نفت آبادان و اجرای دیگر پروژه‎های افزایش کمیت و کیفیت در پالایشگاه‎های کشور از اهم دستاوردهای وزارت نفت دولت یازدهم در حوزه پالایش است.

به گزارش شانا، اولویت دهی به تکمیل و بهره برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و اصلاح ساختار این طرح از نظر مالی، مدیریتی و ترکیب سهامداران. از جمله مهمترین دستاوردهای وزارت نفت در زمینه پالایشی در سال‎های اخیر به شمار می‎آید.

ستاره خلیج فارس

روند پیشرفت ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا مهرماه 92، 69.5 درصد بود درحالی‌که این رقم تا پایان آبان‎ پارسال به 91.2 پیشرفت رسید و شاهد بودیم که مهر ماه پارسال واحد تقطیر فاز نخست این پالایشگاه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

امروز که مزین به ولادت با سعادت سومین اختر تابناک آسمان، حضرت امام حسین (ع) و روز پاسدار و همچنین روز ملی خلیج فارس شده، قرار است فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید روزانه 12 میلیون بنزین یورو 4 با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری به طور رسمی به بهره برداری برسد تا گامی دیگر به سوی خودکفایی در تامین بنزین مورد نیاز کشور برداشته شود.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس که همگی سال‎ها در انتظار وارد مدار شدن آن بودند می تواند به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و نخستین پالایشگاه میعانات گازی کشور به تحقق اهداف جلوگیری از خام‌فروشی کمک کند و افزون بر بی نیاز کردن کشور از واردات بنزین، ایران در کنار دیگر صادرکنندگان جهانی بنزین قرار دهد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت پالایش ۳۶۰ هزار بشکه میعانات در روز در قالب سه فاز 120 هزار بشکه‌ای با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در 25 کیلومتری بندرعباس به مساحت ۷۰۰ هکتار احداث شده است.

این طرح شامل سه بخش اصلی پروژه خط لوله تأمین خوراک، پروژه آبگیر و پروژه پالایشگاه است و خوراک مورد نیاز آن هم از طریق یک خط لوله به طول 388 کیلومتر و به قطر 36 اینچ از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین می‌شود.

در ناحیه مخازن این پالایشگاه، در مجموع 108 مخزن شامل مخازن ورودی، میانی، تولیدات و یوتیلیتی به ظرفیت 11 میلیون و 525 هزار بشکه واقع شده است.

آبگیر پالایشگاه نیز به ظرفیت 200 هزار مترمکعب در شش کیلومتری پالایشگاه ستاره خلیج فارس واقع شده است.

تبلور سیراف

در ادامه طرح‌های جلوگیری از خام فروشی در دولت یازدهم  برای احداث هشت پالایشگاه کوچک 60 هزار بشکه‌ای میعانات گازی سیراف نیز فراخوانی برگزار شد.

فراخوان طرح فراگیر پالایشی سیراف در منطقه عسلویه به ارزش نزدیک به سه میلیارد دلار برگزار شد و برای نخستین بار هشت شرکت به صورت عمومی و در یک فرآیند اعتبارسنجی (بدون سرمایه گذاری دولتی) برای این منظور انتخاب شدند.

شرکت‎های منتخب زمین‎های خود را تحویل گرفته اند و همچنین مطالعات طراحی‎ اولیه (Basic Design) این طرح آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، با تکمیل طرح فراگیر پالایشی سیراف همه میعانات گازی تولیدی کشور در داخل کشور مصرف خواهد شد که این پروژه همانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس همسو با اهداف جلوگیری از خام‌فروشی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

پیگیری احداث طرح‎های پالایشی جدید و بهینه سازی پالایشگاه‌های موجود و تامین منابع مالی مورد نیاز آنها و همچنین امضای قرارداد نوسازی پالایشگاه نفت آبادان با شرکت طرف قرارداد نیز از دیگر اقدام‎های مهم وزارت نفت دولت تدبیر و امید در بخش پالایش و گام برداشتن در مسیر جلوگیری از خام فروشی به شمار می‎آید.

کد خبر 275636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =