توتال مصمم به توسعه فاز 11 پارس جنوبی است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: توتال بر تصمیم خود مبنی بر توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی مصمم است و حتی سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیون دلاری در این میدان را مطابق با فاز اول قرارداد آغاز کرده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، علی کاردر با بیان این مطلب افزود: به زودی توتال متنی منتشر می کند که در آن ضمن تکذیب عقب نشینی از فاز 11، از پیشرفت همکاری‌های خود با ایران خبر می دهد.

وی با اشاره به خبر اخیر رویترز به نقل از پاتریک پویان، مدیر ارشد اجرایی توتال گفت: مدیر ارشد اجرایی توتال اصلاً اعلام نکرده است که از مواضع امریکا تبعیت می‌کند و هم اکنون در حال تهیه یک جواب مشترک هستیم که هنوز متن آن نهایی نشده است.

معاون وزیر نفت افزود: توتال می‌گوید تابع قوانین بین‌الملل است. این موضوع با تحریم کردن ایران فرق دارد، البته ما فکر می‌کنیم بازگشت تحریم‌ها براحتی رخ نخواهد داد. ممکن است که امریکا مواضعی بگیرد اما مفهوم آن بازگشت تحریم‌ها نیست. این موضوع را شرکت‌های نفتی جهان می‌دانند.

کاردر بیان کرد: حتی اعضای تیم مذاکره‌کننده شرکت توتال دو روز پیش به وزارت نفت آمدند و تأکید داشتند که می‌خواهیم ادامه بدهیم، البته مدل قراردادی ما هم هنوز کامل نیست و جای کار داریم. ما هنوز به نقطه مطلوب که آمادگی عقد قرارداد داشته باشیم نرسیده‌ایم. لذا مراحل مطابق برنامه‌ریزی در حال طی شدن است و جای نگرانی نیست.

وی حجم کل قرارداد را حدود ۴.۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: در بخش اول ۱۵ میلیون دلار سرمایه گذاری می شود. این سرمایه‌گذاری برای کارهای فنی و مهندسی در حال انجام است و آنها برای توسعه این میدان مشاور گرفته‌اند. شریک ایرانی آنها هم پتروپارس است.

کاردر ادامه داد: مذاکره با ۴ شرکت شامل مرسک دانمارک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، لوک اویل روسیه برای آب تیموری و منصوری، وینترسهل آلمان برای میادین کوچک در غرب کشور و توتال فرانسه برای فاز ۱۱ پارس جنوبی در حال نهایی شدن است.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: شاید میادینی که تقاضا برای آنها زیاد نبوده است و همین‌طور میادین مشترک را به مناقصه نبریم اما مطالعات فنی را انجام می‌دهیم و تا به بلوغ قراردادی نرسیده‌ایم آن را امضا نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ۲۹ شرکت خارجی در فهرست نهایی هستند، گفـت: اعلام نخستین مناقصه پیش از پایان سال خواهد بود.

کد خبر 275720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =