سرعت حفاری در ایران 50 درصد از شرکت‌های بین المللی پایین تر است

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی بر ضرورت سرعت حفاری در ایران تاکید کرد و گفت: سرعت حفاری متعارف در ایران نسبت به شرکت‌های بین المللی که با ابزارهای روز کار می کنند 50 درصد پایین تر است.

به گزارش شانا، دکتر غلامرضا منوچهری، امروز (شنبه، 30بهمن ماه) در پنل «مدیریت کلان و استراتژیک» در چهارمین کنگره بین المللی حفاری ایران با اشاره این که مدل جدید قراردادهای نفتی «میدان محور» است و توسعه میدان را در بلندمدت مد نظر قرار داده است، افزود: در این مدل قراردادی باید اپراتور یا پیمانکار را متعهد کنیم تا براساس منحنی که در طول 20 ساله قرارداد طراحی می شود تولید را در مقاطع مختلف داشته باشیم.

وی با بیان این که مدل جدید قراردادهای نفتی برای میدان‌های توسعه یافته و توسعه نیافته کاربرد دارد، ادامه داد: برای افزایش ضریب بازیافت نفت در میدان‌های نفتی چاره ای جز ورود به مدل جدید قراردادهای نفتی نداریم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی تصریح کرد: نمی توان هیچ رقم قطعی را برای ضریب بازیافت در میدان‌ها اعلام کرد زیرا این امر به قابلیت‌های کشورمان در استفاده از تکنولوژی‌های در دسترس، هزینه تولید و بهره وری و سرمایه گذاری بستگی دارد.

پایان تولید ارزان

منوچهری گفت: باید پذیرفت که دوره تولید ارزان را سپری می کنیم و به دوره تولید گران نفت و گاز گام بر می داریم که در این مسیر باید به تکنولوژی‌های پیشرفته در تولید توجه داشته باشیم تا تولیدمان اقتصادی تر شود.

وی با اشاره به این که در قراردادهای بیع متقابل بیشتر جنبه فیزیکی و توسعه تاسیساتی مدنظر بود به همین دلیل تولید 21 روز از 28 روز در توسعه میدان‌هایی مانند پارس جنوبی، خلیج فارس و غرب کارون گنجانده شده بود، ادامه داد: این امر سبب شده بود تا در یک دوره پنج ساله و حداکثر تا هفت ساله سرمایه گذاری، دستمزد و بهره بانکی به سرمایه گذار پرداخت شده و او دیگر تعهدی نسبت به میزان تولید نداشته باشد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی افزود: این در حالی است که در قراردادهای جدید نفتی باید ببینیم که چه میزان در میدان سرمایه گذاری می شود، چه حجمی از تولید را خواهیم داشت و یا این که ضریب بازیافت در انتهای دوره چه قدر خواهد شد و یا این که هزینه تولید چقدر خواهد شد.

حداکثر بهره وری از توانمندی داخلی

منوچهری با تاکید بر این که تلاش می کنیم تا در مدل جدید قراردادهای نفتی حداکثر مشارکت شرکت‌های ایرانی را در اجرای پروژه های بالادستی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: همچنین به دنبال استفاده از توان پیمانکارانی که در زمینه خدمات نفتی فعالیت می کنند هستیم.

وی با بیان این که بخش مهمی از افزایش ضریب بازیافت مربوط به بخش حفاری است، ادامه داد: بر این اساس باید در زمینه حفاری جهش کیفی داشته باشیم ضمن این که کارآمدی و راندمان حفاری نیز افزایش یابد تا بتوانیم در کنار رقبای خارجی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی ادامه داد: شرکت‌هایی که در زمینه حفاری فعالیت می کنند نباید صرفا به دنبال این باشند که قراردادی را در زمینه حفاری منعقد کنند، بلکه باید به دنبال رشد قابلیت‌های خود باشند تا بتوانند با شرکت‌های خارجی رقابت کنند.

وی، سرعت حفاری متعارف در ایران را نسبت به شرکت‌های بین المللی که با ابزارهای روز کار می کنند را 50 درصد پایین تر از آنها اعلام کرد و ادامه داد: سرعت حفاری متعارف باید افزایش یافته و همچنین به سمت حفاری چاه‌های هوشمند و افقی حرکت کنیم.

منوچهری خاطرنشان کرد: تولید ایران نسبت به ذخایری که در اختیار دارد پایین است که این امر علاوه بر مشکل تامین سرمایه گذاری برای توسعه، به دلیل حفاری است.

کد خبر 275740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =