شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی راه سختی پیش رو دارند

مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد خواستار تدوین استراتژی معین از سوی شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) شد و گفت: به دلیل به پایان رسیدن تولید نفت ارزان، صحنه فعالیت شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی بسیار سخت شده است.

به گزارش شانا، سیدمهدی میرمعزی، امروز (شنبه، 30بهمن ماه) در پنل «مدیریت کلان و استراتژیک» در چهارمین کنگره بین المللی حفاری ایران اظهار کرد: در مدل جدید قراردادهای نفتی این امکان دیده شده است که شرکت‌های صاحب صلاحیت در حیطه فعالیت E&P در کنار شرکت‌های IOC حضور داشته باشند و نقش ایفا کنند.

وی با بیان این که در 10 سال گذشته بخش گاز سهم قالبی در توسعه داشت که بیشتر آن هم در بخش دریایی بود، افزود: اما در حال حاضر 67 درصد میدان‌هایی که توسعه خواهند یافت در بخش خشکی هستند که این امر برای بخش حفاری بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به تدوین استراتژی از سوی شرکت‌های تایید صلاحیت شده ایرانی در حوزه فعالیت های E&P اشاره کرد و افزود: این شرکت‌ها باید از هم اکنون مشخص کنند که می خواهند چه وجه تمایزی با شرکت‌های دیگر داشته باشند و در چه حوزه ای فعال شوند.

میرمعزی ادامه داد: شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی همچنین باید مشخص کنند که می خواهند در چه مقیاسی بزرگ شوند و نحوه تامین مالی و پذیرش ریسک آنها به چه میزان است.

مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با بیان این که به دلیل به پایان رسیدن تولید نفت ارزان، صحنه فعالیت شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی بسیار سخت شده است، تصریح کرد: شرکت های کوچک و جدید ایرانی که ایجاد می شوند باید بدانند که دیگر جایی برای خطا ندارند و باید از هم اکنون بر روی توانایی های خاص خود تمرکز کنند و در این مسیر از کمک شرکت‌های خارجی که مهارت‌های مدیریتی دارند، استفاده کنند.

امنیت بالای سرمایه گذاری در ایران

محمد ایروانی، مدیرعامل شرکت انرژی دانا نیز در این نشست با اشاره به این که هزینه تولید در ایران پایین وامنیت سرمایه گذاری بالاست، گفت: برای فعالیت شرکت‌های E&P باید به الزامات و زیرساخت‌های حکمرانی توجه کرد که در این بین شاهد بازنگری در ساختار مدیریت شرکت ملی نفت ایران بودیم، ضمن این که بستر سازی برای انتقال تجربه و دانش فنی، بازنگری در مدل کسب و کار و استفاده از تجربه شرکت‌های موفق از دیگر مواردی است که در این بخش باید به آن توجه کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت انرژی دانا، شرکتهای E&P در بخش فنی باید به الزاماتی مانند ارتباط با دانشگاه‌هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، ایجاد واحدهای R&D با شرکای خارجی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و بهره گیری از فرصت‌هایی که به دلیل کاهش قیمت نفت به وجود آمده توجه کنند.

وی همچنین به تدوین و بازنگری استراتژی بنگاه‌ها اشاره کرد و افزود: نگاه به بازارهای منطقه ای با توجه به قیمت پایین هزینه تولید در منطقه و تمرکز بر راهکارهای کاهش هزینه و بهره وری نیز نباید از نگاه شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی دور بماند.

ارتقای کیفی دستگاه‌های حفاری

محمدرضا تاکایدی، قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری نیز از جمله چالش ها و مسائلی که شرکت‌های حفاری باید به آن‌ها توجه کنند را ارتقای کیفی و افزایش ضریب دستگاه‌های حفاری مطابق با استانداردهای بین المللی، توجه به قیمت تمام شده حفاری، کاهش مدت زمان انتظار دکل‌های حفاری و افزایش بهره وری آنها اعلام کرد.

وی با بیان این که باید به سمت مشارکت بین المللی در اجرای پروژه‌ها باشیم بر استفاده از فناوری‌های مناسب در جهت افزایش بهره وری و راندمان کاری تاکید کرد.

قائم مقام شرکت ملی حفاری ایران شناسایی ظرفیت‌های شرکت‌های حفاری، پرورش نیروی انسانی متخصص را از دیگر الزاماتی دانست که شرکت‌های فعال در حوزه حفاری باید به آن توجه داشته باشند.

همچنین حسین شریف آبادی، مدیرعامل شرکت سپانیر نیز در این نشست بر بسترسازی قانونی برای حمایت از شرکتهای اکتشاف و تولید ایرانی از نظر مقررات قانونی، بیمه ای و بانکی تاکید کرد.

کد خبر 275741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =