زنگنه و العبادی درباره روابط دوجانبه تهران - بغداد مذاکره کردند

وزیر نفت شامگاه دوشنبه در دیدار نخست وزیر عراق در بغداد زمینه‎های همکاری‎ دو کشور و موانع و مشکلات بر سر گسترش همکاری‎ها را بررسی کرد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، براساس بیانیه نخست وزیری عراق، حیدر العبادی و بیژن زنگنه، وزیر نفت در این دیدار پیرامون همکاری‎های دو کشور در حوزه‎های نفت، گاز و برق بحث و تبادل نظر کرده‎اند.

در این بیانیه آمده است که العبادی و زنگنه همچنین در باره رفع موانع و مشکلات بر سر راه گسترش افق‎ همکاری‎های مشترک تبادل‎نظر کردند و در این زمینه تعدادی از طرح‎های پیشنهادی برای همکاری مطرح و به بحث گذاشته شد.

وزیر نفت ایران همچنین سلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری را به نخست وزیر عراق ابلاغ کرد.

وی همچنین بر ادامه حمایت های ایران از عراق در جنگ علیه تروریسم نیز تاکید کرد.

زنگنه صبح روز دوشنبه در راس هیئتی وارد بغداد شد و جبار علی اللعیبی، وزیر نفت عراق در فرودگاه بغداد از وی استقبال کرد.

مذاکرات فشرده دو طرف ساعتی بعد در منطقه سبز امنیتی بغداد آغاز و پس از آن وزیر نیرو عراق نیز به نشست ملحق شد.

بخشی از مذاکرات روز دوشنبه وزیر نفت در بغداد به بحث و گفت‎وگو با وزیر نیرو عراق اختصاص یافت که در این جلسه خواستار مساعدت زنگنه برای تسریع در به جریان انداختن گاز در خط لوله ایران به عراق از مسیر دیاله بود.

عراق قصد دارد با استفاده از گاز وارداتی ایران، سوخت نیروگاه‎های خود را تامین و گاز را جایگزین نفت و گازوئیل کند.

در پایان مذاکرات روز دوشنبه بغداد، وزیران نفت ایران و عراق یک یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

توسعه میدان‎های نفت و گاز مشترک، صدور خدمات فنی و مهندسی و کالا (در بخش نفت و گاز) از ایران به عراق و تبادلات نفت و گاز و همچنین کمک به زیرساخت پالایشگاه‎های نفت عراق، از جمله مهمترین بندهای تفاهم نامه امضا شده است.

قرار شد که برای احداث خط لوله ای از کرکوک به خاک ایران در تنگه فنی به منظور انتقال گاز این منطقه، دوطرف یک مشاور بین المللی برای ارزیابی توجیه فنی و اقتصادی این طرح برگزینند.

کد خبر 275776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =