فاز 2 طرح آماک در آستانه بهره برداری کامل قرار گرفت

فاز دوم طرح جمع آوری گازهای همراه آماک در آستانه بهره برداری کامل قرار دارد و به این ترتیب، علاوه بر جمع آوری روزانه 241 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت لایه بنگستان مخازن اهواز، آب تیمور، منصوری، کوپال و مارون، جمع آوری 18 میلیون فوت مکعب در روز گازهای اسیدی نیز محقق می شود.

به گزارش شانا، اهمیت زیست محیطی این طرح تا جایی است که دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان که برای بررسی مشکلات این روزهای خوزستان به این استان سفر کرده است، صبح امروز (پنجم اسفندماه) از مراحل اجرایی طرح جمع آوری گازهای همراه آماک بازدید کرد و در جریان آخرین وضع پیشرفت این طرح زیست محیطی قرار گرفت.

در فاز اول طرح آماک، ایستگاه های اهواز 1، اهواز 2، اهواز 3 ، منصوری، مارون 3، کوپال، آب تیمور و پالایشگاه شیرین سازی راه اندازی و 280 کیلومتر خطوط لوله جریانی و حدود 100 کیلومتر خطوط انتقال نیرو و چندین پست برق احداث شدند. فاز دوم طرح آماک نیز که هدف اصلی آن، جمع آوری روزانه حداکثر 18 میلیون فوت مکعب گازهای اسیدی و ارسال آن از طریق یک خط لوله 96 کیلومتری به پتروشیمی رازی است، اکنون با رفع نواقص و مشکلات در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.

فاز 2 یا فاز زیست محیطی آماک که روند پیشرفت عملیات آن به دلیل تحریم ها، با تاخیر همراه شد، شامل احداث 96 کیلومتر خط لوله 12 اینچ انتقال گاز اسیدی و ایستگاه تقویت فشار و نمزدایی گاز اسیدی و سامانه های فرایندی و ایمنی جانبی است که در حال حاضر پیمانکار اصلی طرح با همکاری نمایندگان شرکت مهندسی و توسعه نفت (مجری) و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب (بهره بردار) مشغول فعالیت های نهایی به منظور تکمیل و بهره برداری کامل از طرح است.

قدرت اله آقایی، سرپرست طرح آماک در شرکت مهندسی و توسعه نفت، امروز در حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان درباره طرح آماک به بیش از 320 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم در طرح آماک اشاره و ابراز امیدواری کرده است، فاز دوم این طرح به زودی به بهره برداری کامل برسد.

به گفته وی، جلوگیری از سوزانده شدن گازهای ترش در محدوده شهرهای اهواز، رامهرمز، شادگان و جلوگیری از انتشار مواد آلاینده اسیدی در این مناطق و کاهش گازهای گلخانه ای، مهمترین هدف طرح آماک است.

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان امروز (پنجم اسفندماه) در سفر به استان خوزستان، از طرح جمع آوری گازهای همراه آماک بازدید کرد. رئیس جمهوری را در این سفر، بیژن زنگنه، وزیر نفت، سیدمحمود دعایی، وزیر اطلاعات، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان همراهی می کنند.

 

کد خبر 275812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =