استفاده از توان دانشگاهی مصداق حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است

معاون وزیر نفت، امضای 12 قرارداد پژوهشی بین شرکت های اصلی وزارت نفت با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برترکشور را از مصادیق اقتصاد مقاومتی و عامل افزایش بهره‎مندی از ظرفیت های علمی در توسعه صنعتی کشور عنوان کرد.

به گزارش شانا، حبیب‎اله بیطرف، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، امروز (نهم اسفندماه) در مراسم امضای 12 قرارداد پژوهشی بین سه شرکت اصلی وزارت نفت با دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی کشور، با بیان این مطلب افزود: این اقدام گام بلندی در مسیر برقراری ارتباط واقعی بین دانشگاه و صنعت به شمار می‎رود.

وی گفت: این قراردادهای پژوهشی با هدف دستیابی به دانش فنی کلیدی و بومی سازی فناوری‎های پایه و مهم در حوزه پایین دستی صنعت نفت امضا می‎شود.

بیطرف ادامه داد: هر یک از دانشگاه‎ها یا پژوهشگاه‎های طرف قرارداد می‎توانند بخشی از فعالیت‎های پژوهشی و تخصصی موضوع قرارداد را از طریق بهره‎گیری از ظرفیت‎های علمی و پژوهشی دانشگاه‎های همکار یا مشاوران ذیصلاح خارجی و داخلی انجام دهند.

به گفته این مقام مسئول، هر یک از قراردادها دارای 2 مرحله است که مرحله نخست، شامل مطالعات پایش فناوری، بررسی‎های فنی و اقتصادی فناوری، تهیه نقشه راه کسب فناوری و تدوین برنامه تفصیلی پژوهش است و در مرحله دوم، انجام خدمات علمی و پژوهشی با رویکرد برونداد دانش فنی فرایند و یا فناوری تولید محصول مورد نظر اجرایی می‎شود.

معاون وزیر نفت با بیان این‎که اجرای این قراردادها با تشکیل و راه‎اندازی یک انستیتوی تخصصی در موضوع فناوری مرتبط با قرارداد همراه خواهد بود، خاطرنشان کرد: از این قابلیت‎ها در آینده برای بهره‎مندی در قراردادهای توسعه صنایع پالایشی، پتروشیمی و گازی تحت عناوین «طراح کلیدی» یا «ناظر و مشاور صنعتی» استفاده می‎شود.

بیطرف در پایان از تلاش‎های دکتر محمدرضا مقدم، معاون سابق مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت که نقش موثری در برقراری تعامل بین دانشگاه‎ها و صنعت نفت داشته است قدردانی کرد.

١٢ قرارداد پژوهشی حوزه پایین‎دست صنعت نفت صبح امروز (نهم اسفندماه) بین سه شرکت اصلی وزارت نفت و هفت دانشگاه و ٢ مرکز تحقیقاتی کشور منعقد شد.

بر اساس این گزارش، چهار قرارداد بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه های شیراز، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران امضا شد و پنج قرارداد نیز بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با دانشگاه های تهران، شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان به امضا رسید. همچنین سه قرارداد بین شرکت ملی گاز ایران با دانشگاه های تهران و علم و صنعت ایران (شرکت OTC به عنوان همکاری دانشگاه علم و صنعت) و پژوهشگاه صنعت نفت منعقد شد. 

کد خبر 275871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =