آخرین سکوی فاز 19 پارس جنوبی نصب شد

بخش فراساحل طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی با نصب آخرین سکوی این فاز در آب‎های خلیج فارس تکمیل شد.

به گزارش شانا، عرشه 19B با وزن 1640 تن، صبح امروز (یکشنبه،۲۲ اسفندماه) بر روی جکت خود در موقعیت فراساحل فاز ۱۹ پارس جنوبی نصب شد.

این عرشه، آخرین سازه دریایی فاز 19 است که با ظرفیت تولید 14.2 میلیون مترمکعب گاز، پس از پایان عملیات هوک آپ و راه‎اندازی، در اردیبهشت ماه سال 96، به مجموعه سکوهای تولیدی پارس جنوبی خواهد پیوست تا معادل یک چهارم کل ظرفیت منابع گازی این فاز (56 میلیون متر مکعب) را به بخش خشکی ارسال کند. پیش از این نیز سه سکوی این طرح عظیم ملی نصب و راه اندازی شده است.

حمیدرضا مسعودی مجری فاز 19 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس درباره مشخصات سکوی 19B گفت: در این سکو 10 هزار اینچ عملیات لوله کشی، 35 هزار متر کابل کشی و ابزار دقیق و 2 هزار و 100 متر عملیات تیوبینگ انجام شده است.

وی با بیان اینکه این سکو از طریق خط لوله 18 اینچ میانی به سکوی اصلی 19A پارس جنوبی متصل است، به تعداد چاه‎های این دو سکو اشاره کرد و گفت: هرکدام از این سکوها یک حلقه چاه توصیفی و چهار حلقه چاه تولیدی دارند و در مجموع حدود 28.3 میلیون متر مکعب گاز از این دو سکو (هرکدام 14.2 میلیون مترمکعب) برداشت و از طریق یک خط لوله 32 اینچ به طول 115 کیلومتر به پالایشگاه این فاز در منطقه پارس دو (کنگان) انتقال می یابد .

به گفته مسعودی، با توجه به آمادگی کلیه واحدهای شیرین سازی پالایشگاه، گاز ترش و غنی برداشت شده از این سکو بلافاصله شیرین سازی و به خط لوله سراسری تزریق خواهد شد.

فاز 19، حدود 1.4 میلیارد دلار درآمد عاید کشور کرد

مسعودی میزان منابع مالی صرف شده برای ساخت این سکو را حدود 150 میلیون دلار عنوان کرد و با اشاره به فعالیت های باقیمانده سکو گفت: به منظور بهره برداری از این سکو، عملیات هوک آپ (اتصال سکو و تجهیزات جانبی به چاه ها) و راه اندازی بر روی این سکو و در دریا انجام می شود.

مجری فاز 19 درباره جکت این سکو اظهار کرد: این جکت از لحاظ ساختار و وزن با جکت سایر سکوها متفاوت است، به نحوی که در مقایسه با جکت های معمولی که چهارپایه دارند، به دلیل شرایط موجود در بستر دریا بر روی 6 پایه عظیم فلزی مستقر شده و با احتساب پایل ها، وزن سکو و ملحقات آن به پنج هزار تن می رسد.

به گفته مسعودی، از اردیبهشت ماه امسال تاکنون و در مدت کمتر از یک سال از زمان بهره برداری، هفت میلیون و 200 هزار بشکه میعانات گازی و بالغ بر پنج میلیارد متر مکعب گاز در فاز 19 تولید شده و درآمد حاصل از فروش محصولات این فاز برای کشور یک میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است.

مجری فاز ١٩ پارس جنوبی با بیان اینکه برای توسعه این فاز از ظرفیت های مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده شده است، افزود: جمعا 61 درصد از کل فعالیت های طراحی، مهندسی ، ساخت، اجرا، راه اندازی و بهره برداری ایرانی بوده و بخش عمده ای از کالاها و تجهیزات ساخت هم توسط سازندگان داخلی تامین شده است.

33 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه در بخش فراساحل فاز 19

وی با تشریح میزان تخصیص منابع مالی به این طرح گفت: اعتباری که برای توسعه این طرح از طریق منابع مالی داخلی در نظر گرفته شده، با جمع هزینه های سرمایه ای و غیر سرمایه ای بالغ بر 6 میلیارد دلار بوده است.

مجری فاز 19 با اشاره به اینکه سقف قرارداد منعقد شده با اعضای کنسرسیوم برای توسعه کامل این فاز 4.8 میلیارد دلار بوده است، افزود: این طرح از لحاظ تخصیص منابع مالی، یکی از منظم ترین طرح‎های عظیم میدان پارس جنوبی است که منطبق با سقف مبلغ تعین شده مذکور، به پایان کار خود رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون چهار سکوی طرح توسعه فاز ۱۹ در موقعیت خود قرار دارند، ادامه داد: برای توسعه بخش فراساحل فاز 19 از زمان ساخت سکوها و جکت ها، 33 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه و ایمن انجام شده است.

مسعودی اعلام کرد: ایمنی در مرحله ساخت، نصب و راه اندازی اصل مهم و مورد تاکید کارفرما و پیمانکار اجرا کننده حوزه فراساحل فاز 19 پارس جنوبی در قالب دستورالعمل های ایمنی ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت بوده است و مجریان و پیمانکاران طرح موظف به رعایت این اصول بوده اند؛ تا جایی که برای نخستین بار این دستورالعمل ها در فاز 19 بکارگیری و پیاده سازی شده است.

آخرین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز 19 راه‎اندازی شد

پیش از این، شرکت نفت و گاز پارس از راه اندازی ردیف 2 شیرین سازی پالایشگاه فاز ١٩ پارس جنوبی با ورود گاز ترش حوزه فراساحل این فاز خبر داده بود.

این ردیف، چهارمین و آخرین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز ١٩ پارس جنوبی است که با ظرفیت تولید ١٢،٥ میلیون متر مکعب گاز شیرین، راه اندازی شد و در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.

به گفته مسعودی ، پیش از این و از اردیبهشت ماه امسال ردیف چهار شیرین سازی فاز ١٩ به عنوان نخستین ردیف پالایشی این فاز و متعاقب آن ردیف های ٣ و ١، با استفاده از گاز ترش حوزه فراساحل این فاز به بهره برداری رسیده بود.

درحال حاضر بیشترین میزان تولید گاز شیرین این فاز از سه ردیف یکم، سوم و چهارم با حدود ٣٠ میلیون متر مکعب به خط سراسری تزریق می شود.

با نصب، راه اندازی و بهره برداری از سکوی 19B، هر چهار ردیف شیرین سازی فاز ١٩ با ظرفیت کامل، حدود ٥٠ میلیون متر مکعب گاز شیرین به خط سراسری ارسال خواهند کرد.

کد خبر 276060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =