امکان افزایش ذخایر نفت درجای میدان آذر تا 4 میلیارد بشکه

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به 2 میلیارد و 440 میلیون بشکه ذخیره نفت درجای کنونی میدان آذر، گفت: مطالعات نشان می دهد که امکان افزایش این ذخایر به سه میلیارد و 500 میلیون تا چهار میلیارد بشکه وجود دارد.

به گزارش شانا، سید نورالدین شهنازی زاده امروز (24 اسفند ماه) در مراسم آغاز مرحله نخست تولید زودهنگام میدان آذر عنوان کرد: حدود یک سوم این میدان مشترک در خاک ایران قرار دارد.

وی به تشریح ویژگی‎های این طرح توسعه ای پرداخت و گفت: تولید از این میدان که هم اکنون 15 هزار بشکه در روز است، تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده به 30 هزار بشکه افزایش می‎یابد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) ادامه داد: در پایان فاز نخست توسعه میدان آذر، تولید به روزانه 65 هزار بشکه می‎رسد.

شهنازی زاده، سقف هزینه سرمایه‎گذاری (Capex) این طرح توسعه ای را یک میلیارد و 234 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: در مرحله تولید زودهنگام تا 30 هزار بشکه 10 حلقه چاه حفر می‎شود و این تعداد تا پایان توسعه به 19 حلقه چاه افزایش می‎رسد.

به گفته وی، مرکز فرآورش موقت برای جداسازی نفت و آب و سپس ارسال نفت به واحد بهره برداری دهلران، در طرح و تولید زودهنگام میدان آذر برنامه ریزی شده است و این نفت پس از فرآورش با خط لوله ای به طول 129 کیلومتر به واحد بهره برداری دهلران ارسال می‎شود.

مدیرعامل شرکت متن عنوان کرد: پس از مرحله تولید زودهنگام احداث 63.5 کیلومتر خط لوله انتقال نفت از دهلران به چشمه خوش و احداث 130 کیلومتر پله انتقال گازهای همراه به مرکز جمع آوری گاز در دهلران در دستور کار قرار می گیرد؛ این گازها سپس به ان‎جی‎ال 3100 که هم اکنون در حال ساخت است، منتقل می‎شود.

شهنازی زاده به ساختار زمین شناسی پیچیده میدان مشترک آذر اشاره کرد و گفت: این طرح توسعه ای در بخش ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) هم عملکرد قابل دفاعی داشته است.

کد خبر 276093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =