تزریق روزانه ۴۶ میلیون متر مکعب گاز شیرین فاز ۱۷ و ۱۸ به شبکه سراسری

سرپرست طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی از تزریق روزانه ۴۶ میلیون متر مکعب گاز شیرین این فازها به شبکه سراسری خبر داد.

به گزارش شانا، محمدرضا چلیپا ظهر امروز (سه شنبه، 24 اسفندماه) در جمع اصحاب رسانه در تشریح فعالیت‌های انجام شده در فازهای ۱۷ و ۱۸، گفت: برای سکوهای فاز ۱۷ و  ۱۸، ۴۴ حلقه چاه حفر شده است. ۲ سکوی اصلی از سوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و ٢ سکوی اقماری از سوی شرکت ایزوایکو ساخته شده و هر سکو ۲۸.۳ میلیون متر مکعب گاز برداشت می کند.

وی با تاکید بر تامین ۴۷ درصدی تجهیزات از پیمانکاران داخلی، تصریح کرد: ١٠٠ درصد کار اجرای فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی شامل نصب، راه اندازی و بهره برداری با استفاده از توان داخل انجام و ۱۰۰ هزار تن سازه طی این عملیات نصب شده است. هم چنین در عملیات اجرای این فازها سه میلیون اینچ بر قطر کار جوشکاری انجام شده است.

چلیپا با اشاره به تولیدات تجمعی پالایشگاه فازهای ١٧و ١٨ بیان کرد: از دی‎ماه ٩٣ تا کنون 16.1 میلیارد متر مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق شده و ۱۴ میلیون بشکه میعانات گازی و ٤٢٠ هزار تن اتان به صورت تجمعی برداشت شده است.

وی افزود: هم اکنون از فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی به طور میانگین روزانه ٤٦ میلیون متر مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

سرپرست طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی افزود: از اوایل اسفند عملیات تولید گاز از سکوی اقماری 17B، آخرین سکوی طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ با ظرفیت برداشت ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز، آغاز شده تا هر چهار سکوی این فازها در مجموع حدود 2 میلیارد فوت مکعب گاز تولید و از طریق خطوط لوله دریایی به پالایشگاه خشکی این طرح ارسال کنند.

توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی از سوی کنسرسیومی شامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی (IOEC) به عنوان پیمانکار بخش دریا در دست اجراست. افزون بر این، شرکت ایزوایکو نیز وظیفه ساخت دو سکوی اقماری این طرح گازی در بندر عباس را برعهده داشته است.

کد خبر 276106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =