قیمت نفت ایران بیش از 12 دلار افزایش یافت

قیمت نفت ایران در نیمه نخست فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، بیش از 12 دلار برای هر بشکه افزایش یافته است.

به گزارش شانا، دیپلماسی ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کاهش تولید نفت این سازمان در نشست یکصد و هفتاد و یک این سازمان در وین سبب شد قیمت نفت روند صعودی در پیش بگیرد؛ اگرچه قیمت نفت پس از توافق اوپک در 10 آذرماه فراز و فرودهای را پشت سر گذاشته است اما همچنان نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از 10 دلار گرانتر در بازار به فروش می رسد.

اعضای اوپک در نشست 10 آذرماه خود توافق کرده بودند به مدت 6 ماه از اول سال 2017 میلادی روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه از تولید خود بکاهند و مجموع آن را به 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند.

کشورهای غیرعضو اوپک نیز متعهد به کاهش حدود 600 هزار بشکه ای تولید نفت شدند تا سروسامانی به قیمت نفت داده شود.

قیمت نفت سبک ایران که در 25 مارس 2016 یعنی 6 فروردین ماه پارسال 36 دلار و 35 سنت برای هر بشکه معامله می شده است، 24 مارس 2017 یعنی چهارم فروردین ماه 96، 47 دلار و 57 سنت برای هر بشکه معامله شده است که نشان‌دهنده افزایش 11 دلار و 22 سنتی قیمت نفت است.

قیمت نفت سنگین ایران نیز دارای چنین شرایطی است و در حالی که پارسال در چنین روزهایی 34 دلار و 18 سنت برای هر بشکه معامله می شد، امسال و در چهارم فروردین ماه، 48 دلار و 63 سنت برای هر بشکه معامله شده است که افزایش بیش از 14 دلاری را نشان می‎دهد.

افزایش بیش از یک میلیون بشکه ای صادرات نفت ایران نسبت به پارسال

بیژن زنگنه، وزیر نفت پارسال در چنین روزهایی میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران را بیش از 2 میلیون بشکه در روز عنوان کرده بود و امسال اما در چنین روزهایی صادرات نفت و میعانات گازی ایران به بیش از 3 میلیون بشکه در روز رسیده است، افزایش صادرات نفت ایران در کنار افزایش قیمت، سبب شد درآمدهای نفتی ایران به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

ایران هم اکنون، 2 میلیون و 265 هزار بشکه در روز نفت خام به بازارهای اروپا و آسیا صادر می‌کند و در مجموع بیش از سه میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کند.

کد خبر 276201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =