۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
  • کد خبر: 276226
حال «هوا» بهتر شده است

آلودگی هوای تهران و دیگر کلان‌شهرها که در سال های 90 و 91 می‌رفت تا به بحرانی جدی در حوزه زیست محیطی تبدیل شود، امروز با اقدام‌های انجام شده توسط دستگاه‌های ذیربط در دولت یازدهم بویژه وزارت نفت، به خوبی در حال کنترل و کاهش است.

به گزارش شانا، بهبود نسبی کیفیت هوای تهران و کلانشهرهای کشور در 3 سال گذشته از جمله دستاوردهای انکارناپذیر و ثمره تدابیری است که موجب کاهش آلاینده های مضر و سرطانزا در پایتخت شده است. این موفقیت شاید در نگاه نخست به چشم دیده نشود اما هنگامی که تقویم هوای روزهای 4 سال گذشته را ورق می زنیم و آن را با سال های قبل تر مقایسه می کنیم، آنگاه متوجه می شویم که حال هوا چه بود و حالا چه شده است.

مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، بارها اعلام کردند که سال های 90 و 91 ناسالم‌ترین سال‌ها‎ برای تهران و دیگر کلان‌شهرها بوده است، حتی عنوان شد که میزان بنزن در بنزین طی سال ١٣٩١، 6.98 یعنی معادل ٦ برابر استاندارد بود است که خوشبختانه این عدد به رقم استاندارد یعنی "یک" بسیار نزدیک شده است.

آمار و ارقام دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نیز این امر را اثبات می‌کند، به طور مثال تعداد روزهای ناسالم سال 1390 تهران 215 روز بوده است، اردیبهشت ماه سال 90 سرشار از روزهای هوای بسیار ناسالم بود و مردم این کلان‌شهر از 30 روز این ماه، 15 روز هوای ناسالم را تجربه کردند.

/آلودگی هوا/ 10  

روزهایی که کودکان و سالخوردگان و بیماران قلبی و ریوی امکان تردد در شهر را نداشتند و انسان‌های سالم در معرض بیماری‌های تنفسی حاد قرار گرفتند، حتی 3 روز از روزهای باقیمانده اردیبهشت 90، هوا بسیار ناسالم شد که تنفس در آن برای شهروندان بسیار خطرناک بود.

تعداد روزهای ناسالم در سال 91 نیز 146 روز بوده است، وضع هوای تهران در سال 91 نیز تعریفی ندارد، سال‌های 90 و 91 بدون روز هوای پاک یا حتی هوای سالم سپری شده است.

بیشترین روزهای اردیبهشت سال 92 نیز ناسالم برای گروه‌های حساس گذشته است، 21 روز از 31 روز اردیبهشت 92 برای عبور سالخورگان و کودکان و بیماری‌های تنفسی خطرناک بوده است و در ادامه 9 روز هوای سالم را در اردیبهشت 92 تجربه کرده‌ایم و یک روز هوای ناسالم.

ثبت اتفاق کم‌سابقه در هوای تهران

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با دستور توقف تولید و توزیع سوخت پتروشیمی‌ها و توزیع سوخت استاندارد یورو4، مردم بسیاری از کلان‌شهرها توانستند هوای باکیفیت‌تری را تجربه کنند، یوسف رشیدی، رئیس سابق مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط ‌زیست در آخرین روز اردیبهشت سال 93 عنوان کرده بود که هوای تهران در روندی کم سابقه از ابتدای سال‌‌ (93) در شرایط ناسالم قرار نگرفته است.

وی با بیان این که نداشتن هوای ناسالم در 3 سال گذشته در مدت مشابه در تهران سابقه نداشته است، افزود: یکی از دلایل عمده هوای سالم در تهران توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ است، زیرا این بنزین دارای بنزن و ترکیبات هیدروکربنی بسیار پایینی است، بنابراین میزان تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون هم کاهش می‌یابد.

رشیدی در اردیبهشت 93 اعلام کرده بود: ممکن است وضع جوی هم در شرایط هوا تاثیرگذار باشد، اما قطعا نقش بنزین یورو ۴ در کاهش آلودگی هوا بسیار پررنگ است.

اولین وعده‌های دولت فعلی بهبود وضع آلودگی هوا بوده و تا امروز به این اقدام‌ها می‌توان اشاره کرد: توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها، جایگزینی سوخت مایع مصرفی نیروگاه ها با گاز طبیعی به عنوان سوخت پاک، رایزنی‌ با عراق برای کنترل ریزگردها، تصویب مصوبه‌ای که 13 ارگان کلیدی را موظف به همکاری برای بهبود آلودگی می کمد، ارگان‌هایی متشکل از نمایندگان 13 دستگاه اجرایی از جمله وزارتخانه‌های نفت، نیرو، کشور، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان حفاظت محیط‌زیست، معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و سازمان صدای و سیمای جمهوری اسلامی.

همچنین سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از 16 دستگاه متولی کاهش آلودگی هوا از سال 92 تاکنون تدابیر و اقدام‌هایی را در زمینه کاهش آلودگی هوا اتخاذ کرده است که شامل حذف بنزین پتروشیمی، استاندارد یورو 4 برای سوخت، توزیع سوخت استاندارد در کلان‌شهرها، استاندارد یورو 4 برای تولید خودرو و جلوگیری از شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای مهرماه است و بر اساس شواهد، این اقدام‌ها تا حد زیادی در کاهش آلودگی هوا موثر واقع شده‌اند.

تهران هوای پاک آسمان آبی 9 

آسمان تهران از فراز بام ساختمان مرکزی وزارت نفت 

افزایش 6 برابری روزهای پاک و کاهش 50 درصدی روزهای ناسالم در پایتخت

آمار و ارقام دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران در سال 95 نشان داد که هوای پایتخت نسبت به سال 92، دارای 277 روز پاک و سالم بوده است.

مقایسه وضع کیفی هوای تهران از ابتدای سال ٩٢ تا پایان سال 95 نشان دهنده آن است که در سال 95 تعداد روزهای پاک 17، سالم 260، ناسالم برای گروه‌های حساس 80 روز و 9 روز نیز ناسالم بوده است، در حالی که در سال 92 تعداد روزهای پاک 3، سالم 202 روز، 148 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 4 روز ناسالم بوده است.

همچنین در سال 94 تعداد روزهای پاک 21 روز، 233 روز سالم، 105 روز ناسالم برای گروه‌های حساس، 5 روز ناسالم و 1 روز بسیار ناسالم بوده است، سال 1393 نیز 16 روز پاک، 233 روز سالم، 112 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 4 روز ناسالم داشته است.

اگرچه هنوز راهی طولانی برای بهبود کیفیت هوای کلانشهرهایی مانند تهران باید پیموده شود که در بخش های بسیاری ارگان ها و سازمان های دیگری نیز دخیل هستند اما گاهی باید فکر کرد که اگر روند آلودگی هوا در سال 93 متوقف نمی شد الان در چه وضعی به سر می بردیم. بهبود نسبی کیفیت هوا در پایتخت موضوعی است که بر کسی پوشیده نیست اگر یادمان بیایید که حال هوا چگونه بود و اکنون چگونه شده است.

کد خبر 276226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =